Stöd för dig som är anhörig

Det kan vara svårt att leva tillsammans med någon som är beroende av olika substanser eller spel om pengar. Du som anhörig eller närstående kan få stöd för egen del.

Anhörig och närstående är exempelvis partner, barn, förälder, syskon, sambo eller särbo, nära vän eller arbetskamrat.

Vi kan tillsammans vara ett stöd för de som har utvecklat ett beroende av substanser som alkohol, narkotika eller tabletter. Det kan också handla om spel om pengar.

Stödsamtal och anhöriggrupp

Du kan få enskilda samtal med våra behandlare eller vara med i vår anhöriggrupp.

Anhöriggrupp

Vi träffas vid fem tillfällen där får du möjlighet att möta andra i samma situation och utbyta erfarenheter. Du kommer att få råd och stöd från gruppens två ledare samt konkreta verktyg i hur du kan bemöta din närstående och guidning i hur du kan börja sätta dig själv i fokus.

I gruppen arbetar vi utifrån teman som beroendesjukdom, medberoende, kommunikation och gränser.

När: Torsdagar klockan 15.00-17.00. Gruppstart 11 april 2024.
Plats: Sigtuna kommuns öppenvård, Södergatan 19a, Märsta

Kontakta oss för mer information och anmälan.

Kontakta oss

Du kan kontakta oss för rådgivning och stöd. Ingen fråga är för stor eller för liten. Vi kan ge olika typer av stöd och kan hänvisa dig vidare om det behövs. Våra insatser är frivilliga och kostnadsfria. Du kan vara anonym om du vill.

SMS: 070-737 03 92
E-post: oppenvarden@sigtuna.se

Vi bemannar telefonen varje onsdag mellan 13.00 och 14.00. Övrig tid svarar vi så ofta vi kan. Om du inte får svar på en gång, så kan du lämna ett meddelande på vår telefonsvarare. Vi återkommer så snart som möjligt. Vill du boka en samtalstid ska du bli erbjuden det inom som längst 2 veckor.

Läs mer om Öppenvård Direkt och vad vi kan hjälpa dig med

Gruppsamtal

Fotograf: Björn Leijon

Ansök om stöd eller gör en orosanmälan

Via denna e-tjänst kan du ansöka om stöd för dig själv om du är över 18 år. Du kan också göra en orosanmälan för någon vuxen som du är orolig för, när det gäller missbruk eller beroende.

När du har loggat in med bank-id, välj det alternativ som heter 'Ny ansökan om stöd Vuxna'

E-tjänsten kommer att vara tillfälligt stängd för underhåll mellan klockan 08.45 – 13.00 den 15 maj 2024. Om du behöver göra en ansökan/orosanmälan under den tiden hänvisar vi till Mottagningsenheten per telefon.