Stöd för dig som är ung

Alkohol, tabletter och droger kan ge allvarliga skador på en ung kropp. Det kan också leda till att unga hamnar i riskfyllda situationer. MiniMaria kan ge stöd till dig som är ung, men också de vuxna runt dig.

De flesta vet att alkohol och droger kan vara farliga för kroppen och innebär olika risker. När någon börjar dricka eller ta substanser tänker nog ingen på sig själv som missbrukare eller att man ska bli beroende.

Att vara påverkad av droger eller alkohol, kan också leda till att man hamnar i riskfyllda situationer. Det kan till exempel vara en olycka, bråk eller misshandel, att man har sex fast man inte vill eller sexuella övergrepp. Alkohol och droger kan även göra att man själv gör saker som man inte borde, att man begår brott, skadar sig själv eller någon annan. Det kan till och med uppstå livsfarliga situationer.

Är du orolig för dig själv eller en kompis?

Prata med någon vuxen du litar på eller kontakta oss på MiniMaria i Märsta. MiniMaria vänder sig till dig mellan 13 och 20 år, men också dina föräldrar och andra vuxna runt dig.

Vi erbjuder råd och stöd till dig som har funderingar eller problem kopplade till alkohol, tabletter eller droger. Det räcker med att du eller en vuxen är orolig för dig.

På MiniMaria arbetar kurator, sjuksköterska och läkare tillsammans. Vi samarbetar nära med Maria ungdom, som tillhör Region Stockholm.

Vi erbjuder

• Information och rådgivning
  • Alkohol- och drogbedömning
  • Urinprovstagning
  • Behandling
  • Föräldrastöd

Oroliga föräldrar

Du som förälder behöver inte veta att ditt barn har börjat dricka eller provat droger för att ta kontakt med oss. Det räcker att du är orolig. Du kan ringa oss och ställa frågor och få hjälp.

Läs mer och få tips på hur du kan agera på vår sida för föräldrar om kriminalitet, alkohol och droger Öppnas i nytt fönster.

Kontakt

För rådgivning och tidsbokning kan du kontakta kurator eller sjuksköterska på MiniMaria via kontaktcenter.

Du kan också kontakta mottagningsenheten om du behöver råd. Du kan också göra en orosanmälan via vår e-tjänst om du känner oro för ett barn eller ungdom.

E-tjänsten kommer att vara tillfälligt stängd för underhåll mellan klockan 08.45 – 13.00 den 15 maj 2024. Om du behöver göra en orosanmälan under den tiden hänvisar vi till Mottagningsenheten per telefon.

Sex ungdomar som går i bredd utomhus. De vänder ryggen mot kameran.

Foto: Mostphotos

Maria ungdom

Ungdomar med ett konstaterat missbruk får hjälp och stöd på Maria Ungdom.

Behöver du snabbt få vård tar Maria Ungdom Akut Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. emot ungdomar upp till 20 år med riskbruk, missbruk och beroendetillstånd.