- Start
- / Omsorg och stöd
- / Konsumentvägledning
Konsumentvägledning
Du som bor i Sigtuna kommun kan få kostnadsfri rådgivning av kommunens konsumentvägledare.
Innehåll på denna sida
Hur kommer jag i kontakt med konsumentvägledningen?
Du når konsumentvägledningen via e-post kontaktcenter@sigtuna.se eller på telefon 08-591 260 00
Vilken typ av service erbjuder vi?
Sigtuna kommuns konsumentvägledare kan erbjuda:
- Rådgivning, i huvudsak via e-post. Vi har inte möjlighet att ta emot besök.
- Vägledning i ärenden som rör köp mellan privatperson och näringsidkare. Vid behov hänvisar vi dig vidare till den aktör som kan ge ytterligare information och stöd, exempelvis annan lämplig myndighet eller särskilt specialiserad konsumentbyrå.
Det här gör vi inte:
Konsumentvägledarna hjälper inte till med att kontakta företag, vara ombud eller medla mellan dig och företaget. Vi granskar inte handlingar, tolkar avtal eller skriver anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden.
För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt behöver du ge oss rätt information.
Vi behöver veta:
- Vilken typ av vara eller tjänst din fråga gäller
- Datum för köp av varan eller tjänsten
- Kort beskrivning av problemet och vad du behöver hjälp med
- Har du haft någon kontakt/dialog med företaget. Om ja, vad var företagets svar?
Här kan du få opartisk och kostnadsfri hjälp för ditt ärende men också få tips i förebyggande syfte:
Hallå konsuments webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Här hittar du övergripande information om dina rättigheter som konsument.
Telekområdgivarnas webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
För frågor som berör abonnemang för tv, telefoni, bredband samt fiberanslutningar kan du kontakta Telekområdgivarna.
Konsumenternas webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
För frågor som berör bank och försäkring kan du besöka Konsumenternas webbplats.
Hjälpte informationen på denna sida dig?
Meddela fel på sidan