Konsumentvägledning

Du som bor i Sigtuna kommun kan få kostnadsfri rådgivning av kommunens konsumentvägledare. Våra konsumentvägledare hjälper dig som är i behov av rådgivning vid ärenden av reklamation och avtalstvister. Vi på konsumentvägledningen informerar även dig om vilka rättigheter och skyldigheter du har som konsument.

Vilken typ av service erbjuder vi?

Sigtuna kommuns konsumentvägledare kan erbjuda nedanstående service.

  • Vägledning om vad som är viktigt att tänka på inför köp, vid reklamation och hur lagstiftningen praktiskt kan tillämpas.
  • Vid behov, hänvisar vi dig vidare till den aktör som kan ge ytterligare information och stöd, exempelvis annan lämplig myndighet eller särskilt specialiserad konsumentbyrå.
  • Vid en tvist, hänvisar vi dig vidare till den instans som prövar tvisten. 

För övergripande information om dina rättigheter som konsument går det även bra att besöka Hallå konsument på www.hallakonsument.se.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

För specifika konsumentärenden som berör abonnemang för tv, telefoni, bredband samt fiberanslutningar kan du kontakta Telekområdgivarna på www.telekomradgivarna.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Här kan du få opartisk och kostnadsfri hjälp för ditt ärende men också få tips i förebyggande syfte.

Hur kommer jag i kontakt med en konsumentvägledare?

Du når dem på e-post kontaktcenter@sigtuna.se eller telefon 08-591 260 00

Hjälpte informationen på denna sidan dig?

Meddela fel på sidan

Här kan du meddela om du saknar något eller hittar fel på denna sida. Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här:

Jag vill ha svar till min e-postadress. Obligatoriskt om du vill få ett svar.
Det du skickar till kommunen blir allmän handling.