- Start
- / Omsorg och stöd
- / Hälso- och sjukvård
Hälso- och sjukvård
Kommunens ansvar för hälso- och sjukvård utgår från Hälso- och sjukvårdslag (2017:30).
Enligt hälso- och sjukvårdslagen ska kommunen erbjuda god hälso- och sjukvård för personer som är
- boende på vård- och omsorgsboende för äldre
- boende i gruppbostad, Socialpsykiatri
- i behov av hemsjukvård som bor på grupp/servicebostad enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
- vistas på dagverksamhet för äldre eller daglig verksamhet för personer med funktionsnedsättning.
Inom Sigtuna kommun utförs hälso- och sjukvård av kommunens legitimerade personal: sjuksköterskor, arbetsterapeuter och fysioterapeuter samt av övrig personal efter instruktion eller delegering från sjuksköterska, arbetsterapeut eller fysioterapeut.
Sjuksköterska finns att tillgå dygnet runt, alla dagar. Arbetsterapeut/fysioterapeut finns att tillgå dagtid.
Medicinskt ansvariga
För att kunna säkerställa att den hälso- och sjukvård och rehabilitering som erbjuds inom kommunens vård och omsorg är god och säker finns medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) och medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR).
Vad gör en medicinskt ansvarig sjuksköterska?
En medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) ska ge stöd och vägledning i frågor om patientsäkerhet och se till att du får en god och säker vård och behandling inom kommunens ansvarsområde. MAS har även ansvar för att se till att det finns säkra rutiner och riktlinjer för journalföring och läkemedelshantering, och att anmälan av vårdskador sker på rätt sätt.
Läkarinsatser och akutsjukvård ansvarar Region Stockholm för.
Vad gör en medicinskt ansvarig för rehabilitering?
Medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR) ska ge stöd och vägledning i frågor om patientsäkerhet inom rehabiliteringsområdet så att den rehabilitering som kommunen erbjuder är säker, ändamålsenlig och av god kvalitet.
MAR har även ansvar för att det finns säkra rutiner och riktlinjer för journalföring och hantering av hjälpmedel/medicintekniska produkter.
Du kan komma i kontakt med MAS och MAR via Kontaktcenter i Sigtuna kommun.
Tel: 08-591 260 00
Patientsäkerhetsberättelse
Varje år upprättar vårdgivaren en patientsäkerhetsberättelse. Patientsäkerhetsberättelsen är en beskrivning av det systematiska patientsäkehetsarbetet som har skett under föregående år och ska finnas tillgänglig hos vårdgivaren senast den 1 mars.
Tryck här för att nå Patientsäkerhetsberättelsen 2022 för äldre- och omsorgsnämnden Pdf, 1.3 MB.
Av patientsäkerhetsberättelsen ska det framgå:
- hur patientsäkerhetsarbetet har bedrivits under föregående kalenderår
- vilka åtgärder som har vidtagits för att öka patientsäkerheten
- vilka resultat som har uppnåtts
Patientförsäkring
Om du drabbas av en skada i samband med kommunal hälso- och sjukvård kan du ha rätt till ersättning enligt patientskadelagen (1996:799). Sigtuna kommun har patientförsäkring via Stockholmsregionens Försäkring AB, SRF.
Här hittar du mer information om försäkringen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Synpunkter eller förbättringsförslag på vården
Vårt mål är att erbjuda god vård och omsorg. Bidra till att göra vården säkrare genom att tala om vad du tycker. Bland annat kan du lämna synpunkter på
- ett särskilt boende,
- hemtjänst, eller
- dagverksamhet.
Du kan också lämna synpunkter och förbättringsförslag i webbformuläret nedan.
Patientnämnden
Tar emot synpunkter och klagomål på hälso- och sjukvården eller inom tandvården inom både kommun och region.
Patientnämndens kontaktuppgifter
Adress: Hornsgatan 15, 118 46 Stockholm
Telefon: 08-690 67 00
Hjälpte informationen på denna sida dig?
Meddela fel på sidan