- Start
- / Näringsliv och arbete
- / Tillstånd, regler och tillsyn
- / Alkohol och serveringstillstånd
- / Checklista anmälan om ändring i verksamhet
Checklista anmälan om ändring i verksamhet
Bilagor som ska bifogas anmälan om ändring i verksamhet. Kopia av kvitto på betald ansökningsavgift ska alltid bifogas. När kommunen mottagit ansökan och avgiften är betald inleds handläggningen. Kommunen kan begära in fler handlingar under handläggningen.
Nedan listas de vanligaste ändringarna som ska anmälas till kommunen. Om ni är osäkra på om er ändring behöver anmälas, kontakta oss och fråga.
Ändrade uppgifter, exempelvis tillståndshavarens adress
- Registreringsbevis/Ändringsbevis för företaget (inte äldre än tre månader)
Förändringar i exempelvis ägarförhållanden/styrelsesammansättning
- Registreringsbevis/Ändringsbevis för bolaget (inte äldre än tre månader)
- Alla eventuella avtal, stämmo- och styrelseprotokoll som visar att och hur förändringen har skett.
- Om aktieöverlåtelse skett i samband med förändringen ska det visas med utdrag ur aktieboken. Då ska också handlingar som visar hur finansieringen av köpet gått till.
Avbrott i verksamheten
- Ange när och varför avbrottet sker
Ombyggnation av serveringslokal
- Ritning på hela serveringsytan med bord, bar, dansgolv, spel och uteservering utritat. Antal sittplatser samt hur många som får vistas i lokalen ska också anges på ritningen.
- Handlingar som redogör för finansieringen av den eventuella ombyggnaden
Ändrad verksamhetsinriktning
- Beskrivning av den nya verksamheten
Hjälpte informationen på denna sida dig?
Meddela fel på sidan