Digikurser för nybörjare på finska

Just nu har vi ingen kurs planerad, men du kan anmäla intresse genom formuläret längre ned på sidan.

Kom och lär dig hur du kan använda din mobiltelefon, läsplatta eller laptop. Du kan vara både nybörjare och lite mer erfaren. Kursen är är helt kostnadsfri och ges på finska.

Äldre kvinna talar i mobiltelefonen.

Foto: Mostphotos.

Mer om digikurser för nybörjare på finska

Smarta mobiltelefoner är ett fantastiskt verktyg som kan underlätta i din vardag. Sigtuna kommun ska arbeta med att bryta ensamhet bland äldre sverigefinnar och det digitala utanförskap många äldre upplever.

Du behöver inte kunna använda din smarta mobiltelefon innan kursen. Du kommer till kursen för att lära dig och utvecklas tillsammans med andra.

Kursinnehåll

Du tar med dig din mobiltelefon till kursen och vi går igenom de funktioner du önskar och har behov av. Vi repeterar det vi har lärt oss och anpassar kursen till ditt tempo.

Under kursen kommer vi bland annat gå igenom:

• hur du kan logga in på din nätbank och skaffa mobilt bank-ID.
  • hur du hittar till kommunens hemsida, evenemangskalender och hur du anmäler dig till nyhetsbrevet om nationella minoriteter.
  • hur du skickar bilder till andra genom textmeddelanden.
  • hur sociala medier som Facebook fungerar och hur du använder den.
  • hur du söker efter information som recept, telefonnummer eller information på finska på myndigheters webbplatser i en sökmotor.

Anmäl intresse för kursen här

Har du en smart mobiltelefon? * (obligatorisk)
Har du en smart mobiltelefon?

Om du inte har en smart mobiltelefon, vad har du istället?

Talar eller förstår du finska? * (obligatorisk)
Talar eller förstår du finska?