Tiopunktsprogram för skolan

Sigtuna kommuns förskolor och skolor ska vara bland de bästa i Sverige och lägga grunden till ett livslångt lärande, goda utbildningsresultat, livskvalitet och kritiskt tänkande. I våra skolor ska elever känna trivsel, trygghet och studiero.

Varför ett tiopunktsprogram?

Utbildningen i våra skolor ska ge elever förutsättningar att nå högre resultat, utveckla kunskaper och lärande. En skolmiljö som präglas av trygghet och studiero är en förutsättning för lärande. Nu tar vi krafttag för en skola där alla elever ska få gå i en skola där de kan koncentrera sig på undervisningen. I alla klassrum ska det vara studiero och alla elever ska känna sig trygga. Därför har ett tiopunktsprogram med konkreta åtgärder tagits fram som ska genomföras under 2024.

Tiopunktsprogram för en lugnare och tryggare skola

Skolbänk med blå stol. Tom. Randig gardin i bakgrunden.

1. Införande av en akutskola

Särskilt våldsamma och utåtagerande elever ska skiljas från den vanliga undervisningen och placeras på akutskolan.

Två tonårsflickor går i en korridor. Ryggarna mot kameran. En bär en väska med ett hjärta.

2. Införande av Trygghetsteam

Trygghetsteamen arbetar fokuserat med ordning, studiero och att motverka normbrytande beteende på individnivå.

Dator, penna, block mot vit bakgrund

3. Riktade utbildningsinsatser för skolpersonalen

Riktade utbildningsinsatser gällande skyldigheter, rättigheter och befogenheter att hantera utåtagerande och våldsamma elever.

Flicka läser i kartbok.

4. Utökning av förberedelseklasser

I de fall det anses nödvändigt bör nyanlända elevers tid i förberedelseklasser förlängas eftersom de inte sällan har stora brister i läs och skrivkunskaper.

En lärare sitter mitt bland en grupp mörkhåriga pojkar. Alla tittar in i en datorl.

5. Heltidsmentorer

Heltidsmentorer som har till uppgift att ha en övergripande bild av elevens kunskapsutveckling och studiesituation samt stödja elevens utveckling mot målen, ska finns på samtliga våra skolor.

Två flickor sitter och skriver. De sitter med ryggarna emot på blå stolar.

6. Tydliga och likformiga ordningsregler

Större likställighet mellan skolor gällande ordningsregler. Ordningsreglerna ska innehålla en tydlig konsekvenstrappa som förklarar vad som händer om man bryter mot dem.

En pojke promenerar. Håller en kvinna i handen. Han håller en boll under ena armen. Kvinnan håller i en vattenflaska.

7. Elev- och föräldrakontrakt

Upprätta ett tydligt kontrakt mellan skola, vårdnadshavare och elev som inkluderar ordningsreglerna och beskriver förväntningar mellan parterna.

Röd skylt som säger Området är kameraövervakat

8. Fysiska åtgärder

I preventivt syfte ska ett antal fysiska och trygghetspreventiva åtgärder undersökas och implementeras. I första hand ska dessa bestå av utökad kameraövervakning och införandet av en trygghetsapp.

En manlig vuxen sitter bredvid en ung pojke vid skolskåp.

9. Socialarbetare eller motsvarande kompetens på plats i skolorna

Socialarbetare på plats i skolorna för att etablera ett närmare samarbete mellan skola och socialtjänst gällande de mest utåtagerande eleverna.

Ungdomar spelar basket på en skolgård.

10. Koncept för en aktiv och pedagogisk rastverksamhet tas fram

Koncept för aktiv och pedagogisk rastverksamhet för samtliga kommunala skolor där insatser för hur elever i riskzonen kan uppmärksammas och aktiveras under rasterna.

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Meddela fel på sidan

Här kan du meddela om du saknar något eller om du hittat ett fel på denna sida.


Jag vill ha svar till min e-postadress. Obligatoriskt om du vill få ett svar.
Det du skickar till kommunen blir allmän handling.