E-faktura privatperson

Som kund till Sigtuna Kommun kan du få dina fakturor som e-faktura. Detta betyder att du inte får någon pappersfaktura utan fakturan skickas elektroniskt till din internetbank. Alla uppgifter för att göra betalningen är redan ifyllda. Du slipper skriva in OCR-nummer, datum och belopp.

Fakturamottagare och fakturabetalare kan vara olika. Om du som fakturabetalare inte är samma som fakturamottagare måste du vid anmälan ange fakturamottagarens personnummer. Då kommer fakturamottagarens alla fakturor att betalas via tjänsten e-faktura.

Så här enkelt är det

  1. När en ny elektronisk faktura anländer kan du se det när du loggar in på din internetbank.
  2. När du klickar på den elektroniska fakturan kommer den upp på skärmen. På fakturan ser du kommunens namn, fakturatext, beloppet som ska betalas, förfallodag med mera.
  3. Kontrollera uppgifterna och godkänn fakturan. Fakturan betalas då automatiskt på förfallodagen via internetbanken.

Anmälan e-faktura

  1. Logga in på internetbanken.
  2. Du klickar dig fram till ”Anmälan e-faktura / Anmälan elektronisk faktura”.
  3. Sök efter Sigtuna kommun och anmäl e-faktura.
  4. Klart!

De elektroniska fakturorna är försedda med ett skydd så att inga uppgifter i fakturan kan förändras eller läsas av någon annan än fakturamottagaren.

OBS!

Var noga med att ange i anmälan om du som betalare inte är samma person som står som kund hos oss.

Hjälpte informationen på denna sidan dig?

Meddela fel på sidan

Här kan du meddela om du saknar något eller hittar fel på denna sida. Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här:

Jag vill ha svar till min e-postadress. Obligatoriskt om du vill få ett svar.
Det du skickar till kommunen blir allmän handling.