E-faktura leverantör

Som leverantör till Sigtuna kommun kan du effektivisera både din egen och kommunens fakturahanteringsprocess genom att skicka elektroniska fakturor till oss. Vi tar emot elektroniska Peppol, sve-, fulltext- och abonnemangsfakturor.

Det här ska fakturan innehålla

  • Vår referenskod på 7–9 tecken
  • Vid e-rekvisition anges även rekvisitionsnummer = ordernummer
  • Vid inköpsorder från vårt inköpssystem anges ordernummer
  • Faktura- och leveransdatum
  • Faktura- eller OCR-nummer
  • I klartext vad fakturan avser, antal och à-pris per artikelrad, brutto- samt beskattningsunderlag för varje skattesats eller undantag, enhetspriset exklusive moms samt en eventuell prisnedsättning eller rabatt som inte ingår i enhetspriset. Om det är momsfri försäljning ska det framgå.
  • Leverantörens juridiska namn, adress, plus- eller bankgiro samt organisations-, momsregistrerings- eller VAT-nummer samt uppgift om utföraren är godkänd för F-skatt.
  • Köparens juridiska namn = Sigtuna kommun. Förvaltning, avdelning eller enhet och leveransadress. ( OBS fakturaadress se nedan)
  • Köparens leveransadress (enhetens namn, gatuadress och beställare). Har varorna hämtats ska detta framgå, samt namn på den som hämtat ut varorna
  • Eventuella bilagor till fakturan ska skickas med i pdf-format.
  • Leverantör ska skicka en kredit­faktura vid nedsättning av pris i efterhand, återtagande av vara eller om felaktig debitering skett. På kredit­fakturan ska orsak/förändring framgå samt hänvisning till den ursprungliga fakturan med faktura­nummer.

Fakturaadress: Sigtuna Kommun, Box 38, 195 21 Märsta.

Följande rutiner gäller

  • Avgifter såsom fakturerings-, expeditions-, aviseringsavgifter etc. godkänns inte (om inte annat avtalats).
  • Vi undanber oss vänligen men bestämt samlingsfakturor.
  • Vid inköp där vi som kund genomför köpet med en rekvisition förutsätter vi att Ni genomfört legitimationskontroll. Kopia på rekvisitionen ska bifogas fakturan.

Skicka e-fakturor

Många affärssystem har idag möjlighet att skicka elektroniska fakturor. Om du inte har denna funktion erbjuder vi, genom InExchange eller Pagero, en kostnadsfri tjänst där du kan registrera dina fakturor manuellt. Du kan självfallet använda någon annan operatör på marknaden för liknande tjänst.

Sigtuna kommun använder primärt standarden Svefaktura men tar även emot e-fakturor i SFTI Fulltextfaktura samt Peppol. Observera att en faktura via mejl (pdf) inte är en e-faktura i detta sammanhang.

Vi använder oss av VAT-nummer och Organisationsnummer som identifiering vid sve-faktura:

VAT SE212000022501
Organisationsnummer 2120000225
PEPPOL-ID 0007:2120000225
GLN-kod 7362120000227

Skickar ni redan e-fakturor till andra kunder, kontakta er befintliga samarbetspartner för att lägga till Sigtuna kommun via InExchange eller Pagero.

Fakturaskrivare

Denna lösning gör det möjligt att skicka fakturor elektroniskt direkt från faktureringssystemet via en fakturaskrivare. Detta görs genom att installera en ”drivrutin” som gör att en elektronisk-fakturaskrivare blir valbar vid utskriften av fakturor. Om man därefter i faktureringssystemet väljer att skriva ut fakturan på den elektroniska-fakturaskrivaren så skickas fakturan elektroniskt till Kommun. Du kan även nå andra kunder med denna lösning.

E-fakturering via fakturaportal

E-fakturering via webbsida går ut på att fakturan registreras på en hemsida och skickas därefter elektroniskt till kommunen.

Genom Pageros fakturaportallänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster skickar du kostnadsfritt e-faktura till oss och via Inexchangelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster är det kostnadsfritt för dig som leverantör upp till 100 e-fakturor.

Hjälpte informationen på denna sidan dig?

Meddela fel på sidan

Här kan du meddela om du saknar något eller hittar fel på denna sida. Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här:

Jag vill ha svar till min e-postadress. Obligatoriskt om du vill få ett svar.
Det du skickar till kommunen blir allmän handling.