Hur är det att arbeta som förskollärare i Sigtuna kommun?

Möt två av våra medarbetare som berättar om sina erfarenheter av kollegialt lärande och vad de största fördelarna och utmaningarna är inom yrket.

Dijana och Evelina arbetar som förskollärare i Sigtuna kommun

Maria och Linn står i ljusgården på Arlandagymnasiet.

Från vänster: Dijana Tamasi Pinter och Evelina Samuelsson

Dijana Tamasi Pinter valde yrket som förskollärare för att bidra med utveckling och lärande. Och för barnen, att mötas av kramar och se barnens glädje är en fantastisk start på dagen. Dijana arbetar på nybyggda Aspbackens förskola.

Evelina Samuelsson arbetar på Norrbacka förskola. Hon föll för yrket som förskollärare och la sina ordinarie planer på att arbeta som idrottslärare åt sidan.

Vad fick dig att välja yrket som förskollärare?

Jag har alltid velat jobba med människor och ha ett intressant, lärorikt och inspirerande jobb och visste tidigt att jag ville jobba med barn. Från början ville jag bli idrottslärare och pluggade till lärare mot yngre åldrar med idrottsinriktning. Under utbildningen läste vi en hel del förskolepedagogik och när jag var färdigutbildad ville jag prova på att jobba inom förskolan. Min plan var att sedan gå vidare och jobba som idrottslärare men cirka 15 år senare är jag fortfarande kvar inom förskolan och tror aldrig att jag kommer att lämna den, berättar Evelina.

För mig var det barnen, fortsätter Dijana. Jag tänker att som förskollärare kan jag bidra till deras utveckling och lärande. Att aktivt kunna påverka och anpassa undervisningen efter barnens individuella förutsättningar och behov.

Vad är det bästa med att vara förskollärare?

Att vara förskollärare är inspirerande, givande och kreativt. Jag får möjlighet att vara i meningsfulla sammanhang tillsammans med barn och kollegor. Det är ett väldigt lärorikt arbete, där jag hela tiden lär mig någonting nytt, både tillsammans med barn och kollegor. Det är ett varierat jobb och det älskar jag, säger Evelina.

Jag håller med. Det bästa med att vara förskollärare är att ingen dag är den andra lik. Hela dagen bygger på utbildning och lärande tillsammans med barnen. Att mötas av kramar på morgonen och se barnens glädje ger mig oerhörd styrka och det är en fantastisk start på dagen, fortsätter Dijana.

Aspbackens förskola. Barn på avdelning Gläntan och Dijana läser och dramatiserar berättelser ur en bok.

Aspbackens förskola. Barn på avdelning Gläntan och Dijana läser och dramatiserar berättelser ur en bok.

Vilka utmaningar ser du? Utmaningar som du motiveras och engageras av.

Evelina inleder, det är alltid en utmaning att alla barn ska få möjlighet och lika möjligheter att ta del av en likvärdig förskola som är till för alla. Jag drivs och motiveras hela tiden av att organisera för att skapa meningsfulla sammanhang för alla barn. Att hela tiden anpassa utbildningen så att alla barn får möjlighet att vara delaktiga och ha inflytande utifrån sina olika förutsättningar. Det handlar om att skapa en växelverkan mellan individen och gruppen. Att såväl fånga, vara nyfiken och ta tillvara på individens undersökande, hypoteser och utmaningar. Men också att göra det på gruppnivå, vad fångar barngruppen just nu? Vad är ”hett” och vad, när, hur ska vi utveckla, utmana och skapa möjligheter för en kvalitativ undervisning för det?

Dijana lyfter visioner och ledarrollen.

Att ständigt lära mig nya saker och att skapa framtida visioner tillsammans med mina kollegor. En annan stor utmaning är att ta en ledarroll i en organisation där vi har en tydlig arbetskultur. Det ger en lärorik erfarenhet.

I Sigtuna kommun arbetar vi med kvalitetsscanning

Ett av våra viktigaste verktyg i styrningen av våra förskolor är ett bra kvalitetsarbete. Genom att regelbundet utvärdera och analysera våra resultat kan vi tidigt identifiera framgångsfaktorer och utvecklingsområden.

En gång per termin genomförs en kvalitetsscanning med hjälp av ett kvalitetsverktyg. Verktyget baseras på fem av Läroplanens målområden:

  • Normer och värden
  • Omsorg, utveckling och lärande
  • Barns delaktighet och inflytande
  • Förskola och hem
  • Uppföljning, utvärdering och utveckling

Varje avdelning scannar sig i fyra nivåer, bristfällig, grundläggande, utvecklande och avancerad. På nivå två som är grundläggande når man läroplanens syfte. Ligger resultaten under grundläggande nivå 2 har man på ett tydligt sätt identifierat sina utvecklingsområden.

Berätta kort om hur ni har arbetat med kvalitetsscanningen på din enhet?

Skanningsmaterial är vårt verktyg för att säkerställa verksamhetens kvalité och måluppfyllelse. Varje arbetslag arbetar med skanningsmaterialet under terminens gång då och då under reflektionstiderna. Vi genomför skanningen två gånger per läsår för att checka av vart vi ligger och vad vi ska ha fokus på under terminens gång. Utifrån analyserna planerar vi vilka åtgärder som behöver vidtas för att förbättra verksamheten och våra resultat, inleder Dijana.

Evelina fortsätter. Ja, det är lika för alla förskolor i kommunen. Vi har delscanning i december och scanning i maj, där vi i arbetslaget går igenom materialet och har våra observationer, dokumentationer och vår reflektionsstruktur som underlag för detta. Vi skattar oss utifrån de olika områdena och har ett scanning möte, där vi gör en analys tillsammans med vår pedagogista. Vi går igenom hur vi skattat oss och om det är något vi behöver förtydliga, fördjupa, lägga till och så vidare. Underlaget är ett sätt för oss systematiskt följa upp vår utbildning i relation till läroplansuppdraget.

Barn på språng. Foto: Rosie Alm

Barn på Norrbacka förskola på språng till uteateljén Bubblerian. Foto: Rosie Alm

På vilket sätt bidrar interna nätverk till vidareutvecklingen i din verksamhet och vad betyder det de för dig i din yrkesroll?

Dijana berättar att nätverken bidrar till att hon och kollegorna får nya idéer och perspektiv på det egna arbetet. De inspirerar varandra och blir stärkta i sin yrkesroll som förskollärare.

De interna nätverken skapar en möjlighet att stärka det kollegiala lärandet, att vi får möjlighet att lära av och med varandra. Som att få ta del av varandras projekt och utmaningar. Det skapar en nyfikenhet för den andre när vi utbyter idéer, reflekterar tillsammans och tar del av varandras olika erfarenheter. Målet är att det ska bidra till att öka kunskapen och kvalitén i utbildningen. Det bidrar också till att vi under våra arbetslagsreflektioner får upp ögonen på det barnen gör, vilka olika processer de är inne i och hur vi kan utmana och utveckla det vidare. Det skapar också möjlighet för oss att fånga upp barnens olika hypoteser, tankar och frågor, säger Evelina.

Vad gör Sigtuna kommun till en bra arbetsgivare?

Sigtuna kommun höjer kvalitet varje år genom att ge olika möjligheter till utveckling för sina medarbetare. Kommunen erbjuder flera interna utbildningar, planeringsdagar där kollegorna möts, utvecklas och medverkar tillsammans till att verksamheten utvecklas. Detta bidrar till att mina yrkeskunskaper utvecklas och det är jag är otroligt tacksam för, inleder Dijana.

Ja, kommunen erbjuder kompetensutveckling genom både interna och externa nätverk och utbildningar. Detta i kombination med reflektioner tillsammans med arbetslaget, APT och lärorika studie och planeringsdagar ger mig rätt förutsättningar för att klara av mitt uppdrag, avslutar Evelina.

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Meddela fel på sidan

Här kan du meddela om du saknar något eller om du hittat ett fel på denna sida.


Jag vill ha svar till min e-postadress. Obligatoriskt om du vill få ett svar.
Det du skickar till kommunen blir allmän handling.