Lotteritillstånd

Från och med den 1 januari 2019 ansvarar Sigtuna kommun endast för så kallad registreringslotterier. All annan tillståndsgivning ansvarar Spelinspektionen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för.

Vem kan ha ett registreringslotteri?

En ideell förening eller ett registrerat trossamfund som främst ägnar sig åt allmännyttig verksamhet kan ha ett registreringslotteri. Föreningen ska vara öppen för alla och ha behov av inkomster för lotterier.

Registering

För att arrangera ett registreringslotteri ska du registrera det hos kommunen. Registreringen gäller upp till 5 år och ger tillstånd att arrangera lotterier för högst 33 1/3 prisbasbelopp.

Vad kostar det?

Avgiften för att ansöka om ett registreringslotteri i Sigtuna kommun är 750 kr. Avgiften betalas in på plusgiro 101357-2 i samband med registreringen. Ange referensnummer 3119.4010.3600

Starta ett lotteri

När du fått din registrering godkänd av kommunen kan du starta ett lotteri. Vid registreringen utser kommunen en lotterikontrollant som du kontaktar innan du startar lotteriet. Kontrollanten hjälper sedan till vid dragningen av lotteriet.

Du måste redovisa varje genomfört lotteri senast 15 februari.

Registrering, anmälan om att du vill starta ett lotteri och redovisning av genomfört lotteri gör du via vår självservice. Länkar till våra blanketter hittar du längre ner på webbsidan.

Läs mer om spellagen i dokumentet Svensk författningssamling - Spellag. pdf Pdf, 6.8 MB.

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Meddela fel på sidan

Här kan du meddela om du saknar något eller om du hittat ett fel på denna sida.


Jag vill ha svar till min e-postadress. Obligatoriskt om du vill få ett svar.
Det du skickar till kommunen blir allmän handling.