- Start
- / Kultur och fritid
- / Föreningar, föreningsliv
- / Lotteritillstånd
Lotteritillstånd
Från och med 2019 ansvarar Sigtuna kommun endast för så kallade registreringslotterier. Alla andra typer av tillstånd ansvarar Spelinspektionen för.
Innehåll på denna sida
Vem kan ha ett registreringslotteri?
En ideell förening eller ett registrerat trossamfund som främst ägnar sig åt allmännyttig verksamhet kan ha ett registreringslotteri. Föreningen ska vara öppen för alla och ha behov av inkomster för lotterier.
Registering
För att arrangera ett registreringslotteri ska du registrera det hos kommunen. Registreringen gäller upp till 5 år och ger tillstånd att arrangera lotterier för högst 33 1/3 prisbasbelopp.
Vad kostar det?
Avgiften för att ansöka om ett registreringslotteri i Sigtuna kommun är 750 kr. Avgiften betalas in på plusgiro 101357-2 i samband med registreringen. Ange referensnummer 3119.4010.3600
Starta ett lotteri
När du fått din registrering godkänd av kommunen kan du starta ett lotteri. Vid registreringen utser kommunen en lotterikontrollant som du kontaktar innan du startar lotteriet. Kontrollanten hjälper sedan till vid dragningen av lotteriet.
Du måste redovisa varje genomfört lotteri senast 15 februari.
Registrering, anmälan om att du vill starta ett lotteri och redovisning av genomfört lotteri gör du via vår självservice. Länkar till våra blanketter hittar du längre ner på webbsidan.
Läs mer om Spellagen i den svenska författningssamlingen.
Hjälpte informationen på denna sida dig?
Meddela fel på sidan