Lotteritillstånd

Från och med den 1 januari 2019 ansvarar Sigtuna kommun endast för så kallad registreringslotterier. All annan tillståndsgivning ansvarar Spelinspektionenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster för.

Vem kan ha ett registreringslotteri?

En ideell förening eller ett registrerat trossamfund som främst ägnar sig åt allmännyttig verksamhet kan ha ett registreringslotteri. Föreningen ska vara öppen för alla och ha behov av inkomster för lotterier.

Registering

För att arrangera ett registreringslotteri ska du registrera det hos kommunen. Registreringen gäller upp till 5 år och ger tillstånd att arrangera lotterier för högst 33 1/3 prisbasbelopp.

Ansökan om registering (blankett)

Vad kostar det?

Avgiften för att ansöka om ett registreringslotteri i Sigtuna kommun är 300 kr. Avgiften betalas in på plusgiro 101357-2 i samband med registreringen. Ange referensnummer 3119.4020.3600

Starta ett lotteri

När du fått din registrering godkänd av kommunen kan du starta ett lotteri. Vid registreringen utser kommunen en lotterikontrollant som du kontaktar innan du startar lotteriet. Kontrollanten hjälper sedan till vid dragningen av lotteriet.

Anmäl att du ska starta lotteri
Blanketten ska skickas till lotterikontrollanten när du startar ett lotteri.

Registrera lotteri

Redovisa lotteri
Redovisa varje genomfört lotteri, senast 15 februari och skicka till kontrollanten.

Läs mer om spellagen härPDF.

Hjälpte informationen på denna sidan dig?

Meddela fel på sidan

Här kan du meddela om du saknar något eller hittar fel på denna sida. Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här:

Jag vill ha svar till min e-postadress. Obligatoriskt om du vill få ett svar.
Det du skickar till kommunen blir allmän handling.