Publicerad:
Genom bra förskola vill Sydkorea få fler att föda barn
Just nu går barnafödandet ner i Sydkorea, och det vill politikerna vända genom bra barnomsorg. Inspiration hämtar de från norden och Sigtuna kommun.
I april besökte en stor delegation med beslutsfattare inom skola och barnomsorg Sigtuna kommun för att höra hur vi arbetar i förskolan. De tycker att vi gör det så bra så nu kommer ett gäng blivande rektorer på besök. Besöket är en del av deras utbildning.
Susanna Solander är rektor på Tallholma förskola som har tagit emot både besöket i våras och nu de blivande rektorerna.
Sydkorea har stora utmaningar med att barnafödande kraftigt minskat. De tänker att med bra barnsomsorg och ett väl fungerande system för att ta hand om barnen, så ska denna trend kunna vändas. De är intresserade av vår modell, säger Susanna.
Susanna berättar att de stora skillnaderna i Sydkorea jämfört med Sverige är att där kopplas utbildning starkt ihop med ren kunskap. Utbildningen i förskolan är därför mer ämnesinriktad redan i tidiga åldrar. Till exempel läser fyraåringar engelska som andra språk.
Den svenska modellen där lek och lärande går hand i hand är de nyfikna på. De är också intresserade av det svenska skolsystemet där alla erbjuds kostnadsfri utbildning, säger Susanna Solander.
Sigtuna kommuns förskolor arbetar på ett Reggio Emilia-inspirerat arbetssätt som har sitt ursprung i förskolorna i den italienska staden Reggio Emilia. Arbetssättet bygger på att alla barn föds med en inneboende drivkraft att utforska och upptäcka världen, och att alla barn är viktiga samhällsmedborgare väl värda att lyssna på. Just nyfikenhet och utforskande är grunden i våra förskolor.
Regio Emilias pedagogiska filosofi växte från början fram av kvinnorna i staden efter andra världskriget. Filosofin bygger på ett demokratiskt ställningstagande där värden och förhållningssätt är grunden.