Publicerad:

Vetenskap stöttar framtidens pedagogik i våra förskolor och skolor

Vårt samarbete med Uppsala universitet utvecklar undervisningen när skolformer får mötas och diskutera ämnen som rasism, sexuella trakasserier och demokratiuppdraget.

Enligt skollagen ska all skolverksamhet vila på vetenskaplig grund. Det är ett tydligt men stort uppdrag och ofta lämnas skolor och lärare ensamma i att omsätta detta i sin vardagliga verksamhet. Därför startade vi ett vetenskapligt team bestående av utvalda pedagoger som tillsammans med forskare på Uppsala universitet ska stötta andra pedagoger i hur de kan se på forskning och använda den för att utveckla undervisningen.

Vi har sett att det kollegiala samarbetet mellan lärare sinsemellan är väldigt viktigt och ger bättre effekt än att var och en arbetar i sin egen isolerade bubbla, det blir lätt introvert, säger Gunilla Essén, en av våra pedagogistor och del i det vetenskapliga teamet.

Att hitta tid för reflektion och analys kring vad som kan utvecklas och i vilken riktning utvecklingen ska ske är ofta svårt. Det är enkelt att hitta statistik och forskningsresultat som stöttar den egna uppfattningen och mycket information finns bara ett knapptryck bort på internet, men vilken vetenskap ska jag lita på och kan jag vara säker på att jag verkligen har jämfört olika perspektiv och inte enbart letar information som stödjer just min tes? Det är frågor som pedagogerna kan behöva brottas med.

Samarbete sinsemellan och utbyte med forskningsvärlden gynnar alla. Därför har vi bland annat startat så kallade lärcaféer med inbjudna forskare, säger hon.

Under lärcaféerna får pedagogerna tid för samtal, reflektion och erfarenhetsutbyte.

Om ett barn till exempel inte lär sig matematik, är det då fel på barnet eller kan det vara så att jag som lärare behöver justera något i min undervisning? Arbetar man ensam är det svårare att se alla perspektiv. Alla förskollärare och lärare i förskolan och skolan är välkomna till våra lärcaféer, säger Gunilla Essén.

Under våren har vi hållit i tre lärcaféer med olika teman och inbjudna talare. Temat utgår från läroplanens inledande delar och skolans värdegrund. Under våren har caféerna haft följande teman: identitet, sexualitet och relationer; rasism i förskolan och skolan; samt skolans och förskolans demokratiuppdrag.

Målet är att alla barn och elever ska utvecklas och få en stabil grund för resten av livet, inte bara klara en viss årskurs. Därför är det viktigt att våra pedagoger och lärare får mötas över skolformerna – lärcaféerna är ett sätt.


Tre kvinnor tittar in i kameran. Två har rosa toppar på sig, en har vit skjorta. Bakom finns en powerpointpresentation.

Från vänster: Jenni Nilsson och Mimmi Örberg från Uppsala universitet, Gunilla Essén från Sigtuna kommun som arbetar som pedagogista och är arrangör av lärcaféet.