- Start
- / Utbildning och barnomsorg
- / Grundskola
- / Grundskolor
- / S:ta Gertruds skola
- / Arbetssätt och kvalitetsarbete
- / Kvalitet i grundskolan
Kvalitet i grundskolan
Ett av våra viktigaste verktyg i styrningen av skolan är ett bra kvalitetsarbete. Genom att regelbundet utvärdera och analysera våra resultat kan vi tidigt identifiera framgångsfaktorer och utvecklingsområden.
Kvalitetsarbetet i de kommunala grundskolorna
För att varje barn och elev ska få goda förutsättningar att lyckas med sin skolgång och utbildning har vi utvecklat ett skolutvecklingsprogram med tydliga och långsiktiga mål. Skolutvecklingsprogrammet utgår från de behov och förutsättningar som finns i kommunen och anger en strategisk inriktning för det systematiska kvalitetsarbetet i samtliga skolformer.
Skolutvecklingsprogram 2024-2029
Programmet har tre mål:
- Kunskapsmål:
Varje barn och elev ska nå en högre måluppfyllelse genom att inhämta och utveckla kunskaper
- Lärmiljömål:
Varje barn och elev ska vara trygg och ha studiero
- Medarbetarmål:
Varje medarbetare är engagerad, har rätt kompetens och utvecklar utbildningen
Här kan du läsa hela Skolutvecklingsprogrammet 2024-2029 Pdf, 3.3 MB, öppnas i nytt fönster.
Systematik i uppföljningen
Skolutvecklingsprogrammet är femårigt och ska utvärderas varje år för att kunna se framsteg och utveckling mot de tre målen. Vi följer upp resultaten, identifierar utvecklingsområden och utvecklar systematiskt verksamheten. Varje läsår sammanställer vi uppföljningen av målen i en kvalitetsredovisning.
Här kan du läsa kvalitetsredovisningen för 2023 Pdf, 6.8 MB, öppnas i nytt fönster..
Hur vi mäter våra resultat i grundskolan
I våra skolor mäter vi våra resultat genom att följa upp elevernas kunskapsresultat men också genom enkäter som vänder sig till elever och vårdnadshavare.
Hur vi mäter måluppfyllelse enligt läroplanen
På kommunnivå följer vi upp kunskapsresultaten två gånger per läsår; höstterminens slut samt vid slutet av läsåret. Vid varje uppföljningstillfällen sammanställer vi kunskapsresultaten på varje skola och totalt för kommunen. Resultaten analyseras och utifrån slutsatserna planerar vi för vidare insatser.
- I grundskolan mäter vi måluppfyllelsen mot grundskolans läroplan i årskurs 1-5 genom att sätta omdömen och i årskurs 6-9 genom att sätta betyg.
- I den anpassade grundskolan mäter vi elevernas måluppfyllelse i ämnen och ämnesområden genom att sätta omdömen och betyg utifrån den anpassade gundskolans läroplan.
- I fritidshemmet mäter vi måluppfyllelsen utifrån läroplanens mål genom elev- och föräldraenkäter, verksamhetsbesök och intervjuer.
Elev- och föräldraenkäter
Varje hösttermin genomförs en enkätundersökning av trivsel, trygghet och studiero i alla grundskolor, grundsärskolan och fritidshem. Enkäten genomförs av samtliga elever i årskurs F-9 och mäter i vilken grad eleverna upplever trivsel, trygghet och studiero.
Varje vårtermin genomförs en föräldra- och elevenkät. De riktar sig till elever i årskurs 3, 5 och 8 samt deras föräldrar eller vårdnadshavare. I denna enkät mäter vi i vilken grad elever och föräldrar är nöjda med verksamheten.
Vad vi gör med resultaten
Elevernas kunskapsresultat och resultaten från våra enkäter analyseras av varje enhet och på kommunnivå. Utifrån analyserna planerar vi vilka åtgärder som behöver vidtas för att förbättra verksamheten och öka våra resultat.
Hjälpte informationen på denna sida dig?
Hjälpte informationen på denna sida dig?
Meddela fel på sidan