- Start
- / Utbildning och barnomsorg
- / Förskola
- / Förskolor
- / Aspbackens förskola
- / Arbetssätt och kvalitetsarbete
- / Kvalitet i förskolan
Kvalitet i förskolan
Ett av våra viktigaste verktyg i styrningen av våra förskolor är ett bra kvalitetsarbete. Genom att regelbundet utvärdera och analysera våra resultat kan vi tidigt identifiera framgångsfaktorer och utvecklingsområden.
Kvalitetsarbetet i de kommunala förskolorna
För att varje barn och elev ska få goda förutsättningar att lyckas med sin skolgång och utbildning har vi utvecklat ett skolutvecklingsprogram med tydliga och långsiktiga mål. Skolutvecklingsprogrammet utgår från de behov och förutsättningar som finns i kommunen och anger en strategisk inriktning för det systematiska kvalitetsarbetet i samtliga skolformer.
Skolutvecklingsprogram 2024-2029
Programmet har tre mål:
- Kunskapsmål:
Varje barn och elev ska nå en högre måluppfyllelse genom att inhämta och utveckla kunskaper - Lärmiljömål:
Varje barn och elev ska vara trygg och ha studiero - Medarbetarmål:
Varje medarbetare är engagerad, har rätt kompetens och utvecklar utbildningen
Här kan du läsa hela Skolutvecklingsprogrammet 2024-2029 Pdf, 3.3 MB, öppnas i nytt fönster.
Systematik i uppföljningen
Skolutvecklingsprogrammet är femårigt och ska utvärderas varje år för att kunna se framsteg och utveckling mot de tre målen. Vi följer upp resultaten, identifierar utvecklingsområden och utvecklar systematiskt verksamheten. Varje läsår sammanställer vi uppföljningen av målen i en kvalitetsredovisning.
Här kan du läsa kvalitetsredovisningen för 2023 Pdf, 6.8 MB, öppnas i nytt fönster.
Hur vi mäter kvalitet i förskolan
Vi följer upp förskolans kvalitetsarbete med hjälp av kvalitetsscanning och föräldraenkät. Kvalitet i förskolan utvärderas därefter utifrån läroplanens uppdrag och upplevd kvalitet.
Kvalitetsscanning
En gång per termin genomförs en kvalitetsscanning med hjälp av ett kvalitetsverktyg. Verktyget baseras på fem av Läroplanens målområden:
- Normer och värden
- Omsorg, utveckling och lärande
- Barns delaktighet och inflytande
- Förskola och hem
- Uppföljning, utvärdering och utveckling
Varje avdelning scannar sig i fyra nivåer, bristfällig, grundläggande, utvecklande och avancerad. På nivå två som är grundläggande når man läroplanens syfte. Ligger resultaten under grundläggande nivå 2 har man på ett tydligt sätt identifierat sina utvecklingsområden.
Föräldraenkäten
Föräldraenkäten genomförs en gång per år och besvaras av varje barns vårdnadshavare. Som vårdnadshavare kan man bli ombedd att fylla i fler än ett frågeformulär beroende på hur många barn man har i förskoleverksamhet.
Vad vi gör med resultaten
Resultaten från kvalitetsscanningen och resultaten från våra frågeformulär analyseras av varje enhet och på kommunnivå. Utifrån analyserna planerar vi vilka åtgärder som behöver vidtas för att förbättra verksamheten och våra resultat.
Se film och möt våra medarbetare - förskollärare Moa och Emre
Vad är det bästa med att vara förskollärare och vad utmärker Sigtuna kommun som arbetsgivare? Vi frågade Moa och Emre, som båda är förskollärare på Tingvalla förskola.
Hjälpte informationen på denna sida dig?
Meddela fel på sidan