- Start
- / Utbildning och barnomsorg
- / Förskola
- / Förskolor
- / Skepptuna förskola
- / På förskolan
- / En dag på förskolan
En dag på förskolan
Vi väger samman våra dagar på ett balanserat sätt där vi växlar mellan olika aktiviteter, fasta rutiner och vila.
Innehåll på denna sida
En dag på förskolan
Vi har gemensam öppning för alla avdelningar på Solen. Innan frukost öppnar vi upp de övriga avdelningarna. De barn som äter frukost går med en pedagog till matsalen, medan de övriga barnen är kvar på avdelningen.
Under förmiddagen ägnar vi oss åt olika aktiviteter, både planerade och spontana såväl inomhus som utomhus.
Vårt arbetssätt
På Skepptuna förskola inspireras vi av Reggio Emilias filosofi. Det innebär att vi har en stark tro på barnets egen förmåga. Dialogen har en central plats i arbetet med barnen, vi arbetar projekterande och lägger stor vikt vid processen med barnen. Fakta och fantasi bildar en helhet utifrån barnens frågor. Förskolan är en demokratisk mötesplats, där var och ens olikhet berikar den andre. Andra aspekter som tar plats i vårt arbetssätt är den pedagogiska miljön och materialet som skall vara tillgängligt, utforskande, inkluderande men också estetiskt.
Pedagogen ställer frågor och är nyfiken på barnens tankar. Barnen och kollegor arbetar tillsammans med reflektion. Pedagogen och barnen dokumenterar projektets processer. Detta är en del av vår kvalitetssäkring utifrån vårt läroplansuppdrag. Vi har även tillgång till en pedagogista som handleder oss i våra pedagogiska processer.
Måltider
Beroende på vilken avdelning man tillhör är detta ramtiderna för förskolan
Frukost kl. 7.15-7.45
Frukt kl. 9.00
Lunchen serveras mellan kl. 10.30-11.45
Mellanmål kl. 13.30-14.30
Omsorg och vila
Beroende på barnens ålder och behov ser vår vila olika ut. Sovvila ute i egen vagn eller sov/vaken läsvila inne.
Hämtning
När barnen hämtas får föräldrarna information om vad som hänt under dagen. Vi slår ihop avdelningarna från kl. 16.30.
Hjälpte informationen på denna sida dig?
Meddela fel på sidan