- Start
- / Utbildning och barnomsorg
- / Förskola
- / Förskolor
- / Aspbackens förskola
- / På förskolan
- / Utvecklingssamtal
Utvecklingssamtal
Utvecklingssamtalet ger dig som vårdnadshavare en god inblick i ditt barns lärande och ska bidra till ett stärkt samarbete mellan hem och förskola runt ditt barns lärande.
Våra utvecklingssamtal
Att barnen är trygga och trivs är viktigt för både hem och förskola. Förskolan har i uppdrag att bidra till barnens utveckling och lärande vilket förklaras i läroplanen. Under utvecklingssamtalet reflekterar barn, vårdnadshavare och pedagoger runt barnets utveckling och lärande samt om barnets delaktighet och bidrag i gruppen. Utvecklingssamtalet ska bidra till en ökad förståelse och ett stärkt samarbete runt barnets lärande.
Under våren bjuds respektive vårdnadshavare in för att ett samtal med ansvarig pedagog.
Vid behov av samtal vid annan tid under läsåret kontaktas personalen.
Lärande
Alla utvecklingssamtal kommer att utgå från dokumentation av barnets lärande i projekten på förskolan. Ni kommer att få ta del av fotografier eller film som visar på ert barns lärprocesser.
Vi önskar att ni inför samtalet funderar över vilket lärande och vilken utveckling ert barn har visat på/berättat om under det senaste året.
Utvecklingssamtal med barn 1-2 år
2-5 månader efter att barnet börjat på förskolan kallas ni till ett första utvecklingssamtal. I det samtalet deltar i första hand vårdnadshavare och ansvarig pedagog.
Utvecklingssamtal med barn 2-6 år
Vecka 4-5 kallas alla barn som är 2-6 år på utvecklingssamtal. Här är barnet med på samtalet. Utifrån barnets individuella mognad, deltar barnet i förberedelse och genomförande av samtalet. Med utgångspunkt att uppnå syftet på bästa sätt väljer pedagogen om barnet är med under hela samtalet eller under delar av samtalet.
Samarbetssamtal
Ibland behöver vi träffas för samtal om något som vi tillsammans med dig som vårdnadshavare behöver stötta barnet med. Kanske handlar det om omsorgssituationer (mat, trygghet, vila, toalettbesök) eller kanske om kamratskap, konflikter eller oro för barnets utveckling. Samarbetssamtal ska vi ha vid behov och initiativ till dessa kan komma från er eller från oss på förskolan. I dessa samtal ska inte barnen vara med. Prata med era närmaste pedagoger om ni önskar ett samarbetssamtal, så hittar vi en tid som passar.
Hjälpte informationen på denna sida dig?
Meddela fel på sidan