Vårt trygghetsarbete

Steningehöjdens skola har ett trygghetsarbete som utgår från ledorden öppenhet, gemenskap, kompetens och ansvar. Hos oss ska eleverna känna trivsel, trygghet och studiero.

Likabehandling

Varje skola har en plan mot diskriminering och kränkande behandling. Planen beskriver hur skolan ska arbeta främjande, förebyggande, upptäckande och åtgärdande i frågor om diskriminering, trakasserier och kränkande behandling.

All personal på skolan har ansvar för att arbeta i linje med planen mot diskriminering och kränkande behandling.

Trygghetsteamet/sociala teamet

Trygghetsarbetet leds av Trygghetsteamet där rektor, skolans elevhälsopersonal samt ansvariga för elevråden på respektive stadie ingår.
Trygghetsteamet träffas för möten en gång i månaden och vid behov.
Teamet har till uppgift att stötta det förebyggande arbetet mot kränkande behandling och mobbning.
Gruppen ger stöd till elever och pedagoger när kränkande behandling/allvarliga händelser har förekommit och rektorn/elevhälsoteamet anser att ytterligare stöd behövs för att lösa situationen.

Aktiviteter för ökad Vi-känsla

Vi har regelbundna samlingar för att stärka gruppkänslan på skolan.
Vi kommer från och med läsåret 2020 att ha storsamlingar regelbundet där alla skolans elever träffas för att skapa ökad vi-känsla.
Vi har också gemensamma skolsånger som alla elever får lära sig och vara med och sjunga vid speciella tillfällen som läsårsstart, avslutningar och storsamlingar.
Vi arbetar även i tvärgrupper med alla elever på skolan för att ytterligare stärka vi-känslan exempelvis med ordningsreglerna.
Vi arbetar också med projektet ”alla med” som skapar en vi-känsla.

Rastvärdar

Vi har ett välfungerande schema för rasttillsyn med tydliga banderoller som rastvärdarna bär. Rastvärdarna är aktivt med och stöttar elevernas lek och relationer. Rastvärdarna hjälper exempelvis även till med att dela in i fotbollslag andra lag/grupperingar. Vi arbetar förebyggande och aktivt med rastaktiviteter, två personal från fritids är ansvariga för det.

Måltider

Eleverna har fasta platser/bord under lunchen. Vid frukost och mellanmål hjälper fritidspersonalen till att placera eleverna vid borden.

Fadderverksamhet

Vi har fadderverksamhet på skolan, som revideras varje läsår.

Elevdelaktighet

Vi har klassråd, elevråd och fritidsråd där alla elever har möjlighet att vara delaktiga i hur vi tillsammans skapar en skola med trygghet och trivsel.

Kartläggning av skolmiljön ur trygghetsperspektiv

Vi gör en kartläggning under året av hur våra elever upplever skolmiljön och om det finns platser eller situationer där de känner sig otrygga. Kartläggningen ingår som underlag till ”planen mot diskriminering och kränkande behandling”.

Nära samarbete med vårdnadshavare

Vi har ett nära samarbete och dialog med vårdnadshavare. Läs mer om hur vi samverkar och kommunicerar under "Tillsammans hem och skola".

Trygghet och trivsel på fritidshemmet

  • Fritids har samling varje dag.
  • Fritids har fritidsråd angående trivsel och trygghet på fritids, en gång i månaden.
  • Varje fritidsavdelning arbetar aktivt med värdegrund och rörelse flera gånger i veckan.

Högstadieversion

Trygghet, hälsa och lärande går hand i hand och på vår skola arbetar vi intensivt med alla elevers rätt att må bra och utvecklas som människor och att få vara sig själva och känna sig fria från begränsande kommentarer och beteende.

Exempel på insatser

  • Att satsa på ett socialt team på högstadiet som ansvarar för rastverksamhet för årskurs 7-8. Där de bland annat kan låna spel och prata om vad som är på gång på skolan.
  • Att bejaka ett normkritiskt perspektiv i undervisning och samspel med eleverna, exempelvis med stöd av att Pralin- materialet. Pralin-materialet används regelbundet på personalmöten.
  • Att arbeta mot alla sorters våld och förtryck med stöd av MVP/Machofabriken/annan sorts våldsprevention.
  • Att HBTQ-säkra skolan genom kartläggning av eventuella problemområden ( till exempel Husmodellen), litteraturgranskning, och ett ämnesintegrerad sex-och samlevnadsundervisning.
  • Skolan samarbetar med kommunens fältarbetare om ANDT undervisning och det aktuella läget, insatser från Non-smoking generation, stöd av resultatet på Stockholmsenkäten och en tydlig riktlinje om tobak.

Oro eller synpunkter på trygghetsarbete

Om du eller någon du känner är eller har varit utsatt för kräkningar eller diskriminering ska du vända dig till en vuxen för att få hjälp. Det kan vara en lärare, skolsköterska, kurator eller någon annan som du har förtroende för. Alla vuxna som arbetar i skolan har ett ansvar att förhindra att elever blir illa behandlade.

Vid oro eller synpunkter.

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Meddela fel på sidan

Här kan du meddela om du saknar något eller om du hittat ett fel på denna sida.


Jag vill ha svar till min e-postadress. Obligatoriskt om du vill få ett svar.
Det du skickar till kommunen blir allmän handling.