- Start
- / Utbildning och barnomsorg
- / Grundskola
- / Grundskolor
- / Sätunaskolan
- / Arbetssätt och kvalitetsarbete
- / Pedagogisk plattform barn och elever 1-16 år
Pedagogisk plattform barn och elever 1-16 år
Pedagogisk plattform för Sigtuna kommuns förskolor och skolor
Innehåll på denna sida
Våra kommunala förskolor och skolor har tagit beslut om att all undervisning ska utgå ifrån att ”varje barn och elev ska äga, förstå och uppleva sitt eget lärande.” Tillsammans med våra tre pedagogiska grundstenar bildar det en pedagogisk plattform för verksamheten i förskolor och grundskolor. Denna plattform följer barn och elever från 1 till 16 års ålder och inkluderar både värdegrund och inriktning av undervisningen.
Pedagogisk plattform för Sigtuna kommuns förskolor och skolor
Varje barn och elev ska äga, förstå och uppleva sitt eget lärande.
Barnen och eleverna som kompetenta aktörer
Våra förskolor och grundskolor ska ha hög tilltro till att alla barn och elever vill och kan lyckas. Vi involverar barn och elever i sitt eget lärande genom att ta tillvara på deras nyfikenhet, intressen, förmågor och frågor. Vi uppmuntrar till kreativitet, mod att våga prova det oprövade och lära sig av och med varandra.
Pedagogernas roll som möjliggörare
Forskning och en beprövad erfarenhet är grund för undervisningen i våra förskolor och grundskolor. Vi är medskapare av kunskap, både kollegialt och tillsammans med barn och elever för att möta en ständigt föränderlig värld. Vi skapar trygghet genom att arbeta relationellt och vara tydliga pedagogiska ledare.
En lärmiljö som skapar förutsättningar
Barn och elever utvecklas och lär sig i samspel med varandra, pedagoger, samhället och den digitala världen. När vi skapar tillgängliga lärmiljöer så utgår vi ifrån pedagogiska, sociala och fysiska perspektiv på lärmiljön, för att undervisningen ska stimulera alla barn och elevers lärande, nyfikenhet och kreativitet.
Hjälpte informationen på denna sida dig?
Meddela fel på sidan