- Start
- / Utbildning och barnomsorg
- / Grundskola
- / Grundskolor
- / Sagaskolan
- / Barn- och elevhälsa
- / Vårt trygghetsarbete
Vårt trygghetsarbete
På Sigtuna kommuns skolor ska alla känna sig trygga och uppskattade. Sagaskolan har därför ett trygghetsarbete som utgår från ledorden Samarbete, Trygghet, Ansvar, Respekt & Kamratskap (STARK). Skolans värdegrund och de demokratiska värderingarna förankras och levandegörs när vi kontinuerligt arbetar med STARK, Sagaskolans ordningsregler och åtgärdstrappa.

STARK
På Sagaskolan arbetar vi med Samarbete, Trygghet, Ansvar, Respekt och Kamratskap, sammanfattat STARK. Begreppet STARK går hand i hand med skolans ordningsregler och syftet är att utveckla de demokratiska värderingar som lyfts fram i beskrivningen av skolans värdegrund. Vi har vi valt att konkretisera STARK med en ryggsäck. Visionen är att alla elever ska ha med sig värderingarna/ryggsäcken in i vuxenlivet.
För att leva upp till vår vision behöver arbetet med STARK tillsammans med Sagaskolans ordningsregler och åtgärdstrappa genomsyra all verksamhet i organisationen.
Sagaskolans ordningsregler
Sagaskolans huvuduppdrag är att ge alla elever en god grund för framtiden. Det handlar både om kunskaper och grundläggande värden. Vi vill att vår skola ska präglas av trygghet, arbetsro och glädje. För att upprätthålla det har Sagaskolan följande ordningsregler som alla elever förväntas följa.
- Jag lämnar min mobiltelefon till läraren på morgonen. Under lektionstid använder jag min iPad till det läraren bestämmer att den ska användas till.
- Jag bidrar till arbetsro och tar ansvar för mitt skolarbete.
- Jag tar ansvar för skolans och andras saker.
- Jag kommer i tid och har med mig rätt material.
- Jag har ett gott uppförande, vårdat språk, visar respekt och kränker inte andra.
- Jag går inomhus.
- Jag pratar med normal samtalston.
- Vi har inte på oss mössa, keps eller luva inomhus.
- Vi städar och plockar undan efter oss – i klassrummet, i hallen, på skolgården och i matsalen.
- Vi använder ett snällt och trevligt språk och hälsar på varandra när vi ses.
Åtgärdstrappan
Varje skola ska ha en plan för att motverka diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. På Sagaskolan arbetar vi aktivt med att främja trygghet, förebygga konflikter, upptäcka problem i tid och sätta in åtgärder där det behövs.
Vi utgår från Sagaskolans ordningsregler och använder oss av åtgärdstrappan – ett verktyg för att skapa lugn, trygghet och arbetsro på hela skolan. Alla vuxna har ansvar för elevernas trygghet, och ska ingripa om något händer. Beroende på situation kan vissa steg i åtgärdstrappan hoppas över eller komma i annan ordning.
Åtgärdstappans arbetsgång:
Aktiviteter för ökad gemenskap
För att stärka gemenskapen på skolan har vi regelbundna samlingar där alla elever deltar. Vi arbetar också med faddergrupper några gånger per termin, där elever i olika årskurser möts och samarbetar. Läs mer under "Aktiviteter under året".
Elevdelaktighet
Eleverna är med och påverkar skolmiljön genom klassråd, elevråd och fritidsråd. Det är viktiga forum där elevernas röster blir hörda och där vi tillsammans arbetar för en trygg och trivsam skola.

Kartläggning av skolmiljön ur trygghetsperspektiv
Vi genomför varje år en kartläggning där eleverna får berätta hur de upplever skolmiljön, och om det finns platser eller situationer där de känner sig otrygga. Resultatet används som grund för skolans arbete mot diskriminering och kränkningar.
Måltider
Under lunchen har eleverna fasta platser i matsalen. Vid frukost och mellanmål hjälper fritidspersonalen till med placering och skapar en lugn miljö.

Nära samarbete med vårdnadshavare
Vi har en nära dialog med elevernas vårdnadshavare och ser samarbetet som en viktig del i att skapa trygghet och trivsel. Läs mer under "Samverkan mellan hem och skola".
Rastvärdar och rastaktiviteter
Vi har ett tydligt schema för rasttillsyn. Rastvärdarna bär västar och finns till hands för att stötta elevernas lek och relationer. Varje månad presenterar vi fem planerade rastaktiviteter där alla elever kan vara med.

Trygghet och trivsel på fritidshemmet
Fritidshemmet kompletterar skolans undervisning och har en viktig funktion i elevernas lärande och utveckling under hela dagen. Här arbetar vi med att stärka elevernas sociala färdigheter och uppmuntra dem att ta ansvar och bli mer självständiga. Vi lägger stor vikt vid att eleverna utvecklar förståelse och respekt för olikheter, lär sig lyssna på olika perspektiv och ser värdet i att hitta gemensamma lösningar. Läs mer under "Fritidshemmet".
Hjälpte informationen på denna sida dig?
Meddela fel på sidan
