Vårt trygghetsarbete

På Sigtuna kommuns skolor ska alla känna sig trygga och uppskattade. S:t Olofs skola har därför ett trygghetsarbete som utgår från ledorden respekt, hänsyn, trivsel och trygghet.

Tre kompisar på skolgården. Fotograf: Mostphotos

Fotograf: Mostphotos

Plan mot diskriminering

Varje skola har en plan mot diskriminering och kränkande behandling. Planen beskriver hur skolan ska arbeta främjande, förebyggande, upptäckande och åtgärdande i frågor om diskriminering, trakasserier och kränkande behandling.

All personal på skolan har ansvar för att arbeta i linje med planen mot diskriminering och kränkande behandling.

EHM - Elevhälsomöte

Sedan höstterminen 2019 började vi med ett nytt sätt att jobba med våra klasser. För att tillsammans med elevhälsan och lärarna kunna jobba mer tillsammans för klasserna.

På detta sätt blir det mer förebyggande och gemensamt fokus på våra elever. Eftersom personal, som på olika sätt jobbar med klassen, då ges större möjlighet till samarbete och får en bättre koll på elevernas behov.

Trygghetsteamet/sociala teamet

Trygghetsarbetet leds av trygghetsteamet där rektor, skolans elevhälsopersonal samt ansvariga för elevråden på respektive stadie ingår. Trygghetsteamet träffas för möten en gång i månaden och vid behov.

Teamet har till uppgift att stötta det förebyggande arbetet mot kränkande behandling och mobbning. Gruppen ger stöd till elever och pedagoger när kränkande behandling/allvarliga händelser har förekommit och rektorn/elevhälsoteamet anser att ytterligare stöd behövs för att lösa situationen.

Aktiviteter för ökad Vi-känsla

Vi har olika aktiveteter på skolans som elevrådet planerar tillsammans med det sociala teamet. Ett exempel på det är stilbytardagen, som vi har fredagen v. 43. Stilbytardagen innebär att vi byter stil för en dag,

Skolvärd

Vår skolvärd ser till att vara ute bland eleverna för att de alltid ska ha en vuxens närvaro när de har rast. Hen ser till att det finns material att låna, exempelvis brädspel, kortspel eller material för utomhusspel.

Rastvärd

Vi har även rastvärdar vilket innebär att lärare är ute bland eleverna för att umgås. Fler vuxna ute bland våra elever har önskats och det skapar en tryggare miljö för eleverna.

Elevdelaktighet

Vi har klassråd, elevråd, elevrådsstyrelse, digitaliseringsråd, studieråd, TTS-råd (TTS=trivsel, trygghet och studiero) och matråd. Där har alla elever möjlighet att vara delaktiga i hur vi tillsammans skapar en skola med trygghet och trivsel.

Särskilda insatser

Trygghet, hälsa och lärande går hand i hand och på vår skola arbetar vi intensivt med alla elevers rätt att må bra och utvecklas som människor och att få vara sig själva och känna sig fria från begränsande kommentarer och beteende. De särskilda insatserna för att uppnå det målet inkluderar:

  • Att arbeta mot alla sorters våld och förtryck med stöd av MVP/Machofabriken/annan sorts våldsprevention.
  • Skolan samarbetar med kommunens fältarbetare runt ANDT-undervisning (Alkohol, Narkotika, Dopning, Tobak) och det aktuella läget, insatser från Non-smoking generation, förankring av resultatet på Stockholmsenkäten (en undersökning som görs vartannat år i årskurs 9 och gymnasiet årskurs 2 om ungdomars levnadsvanor) och en tydlig policy om tobak.

Nära samarbete med vårdnadshavare

Vi har ett nära samarbete och dialog med vårdnadshavare. Läs mer om hur vi samverkar och kommunicerar under "Tillsammans hem och skola".

Oro eller synpunkter på trygghetsarbetet

Om du eller någon du känner är eller har varit utsatt för kräkningar eller diskriminering ska du vända dig till en vuxen för att få hjälp. Det kan vara en lärare, skolsköterska, kurator eller någon annan som du har förtroende för. Alla vuxna som arbetar i skolan har ett ansvar att förhindra att elever blir illa behandlade.

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Meddela fel på sidan

Här kan du meddela om du saknar något eller om du hittat ett fel på denna sida.


Jag vill ha svar till min e-postadress. Obligatoriskt om du vill få ett svar.
Det du skickar till kommunen blir allmän handling.