Dummy-Våra traditioner

På Exempelskolan har vi skapat egna traditioner som vi värnar om, de ger stabilitet och löper som en röd tråd under skolåret. Elever, personal och vårdnadshavare deltar aktivt i de olika aktiviteterna.

Traditioner på höstterminen

Personalen sjunger in skolstarten i augusti

Vi hälsar gamla och nya elever och föräldrar välkomna med några sånger. Det är en gemensam samling på skolgården innan vi går in i klassrummen.

Fjällvandring eller kanotpaddling

Årskurs 5 åker iväg med lärare och frivilliga föräldrar. På kvällen är det olika lekar, eleverna får laga sin egen mat och sova i tält.

Skoljoggen

Vi går eller springer en 3 km bana. När vi kommer till mål bjuds det på dricka och något att äta.

FN-dagen

Hela skolan arbetar med Barnkonventionen. Börjar med en gemensam samling med ljus och sång i gympasalen.

Nobelmiddag

Årskurs 4 och 5 uppmärksammar Nobelpriset med en fin lunch, fina kläder och det dukas och serveras av årskurs 5. Lärarna utdelar ett diplom till varje elev i årskurs 4 och 5.

Luciatåg

Luciamorgon i XX kyrka. Varje klass sprider ljus och värme med sång för hela skolan och föräldrar. Årskurs 5 går luciatåg för restauranggästerna i Restaurang XXX vid lunchtiden.

Julavslutning

På julavslutningen samlas vi klockan 08.00 ute på skolgården och tågar med facklor upp till tältkåtan. Där dricker vi glögg och äter pepparkakor.

Traditioner på vårterminen

Vasaloppet

Vi åker en kuperad och rolig bana längs och på skolgården och vid målgången bjuds det på blåbärsoppa och alla får en medalj.

Öppet Hus

Alla föräldrar är alltid välkomna att vara med i vår verksamhet. Öppet Hus för att extra betona att föräldrar är välkomna. Verksamheten är den vanliga och det går bra att stanna en lektion eller större delen av dagen. Avslutning med en middag i Restaurang XXX.

Fjälltur

Friluftsdag med hela skolan. En skiddag med alla elever, personal.

Småstjärnorna/Talang

Här får alla våra ”artister” chans att vara med. Varje klass representeras av ett bidrag.

Fot- och brännbollsmatch

Näst sista dagen på läsåret spelar elever ur årskurs 6 och delar av personalen matcher i fotboll och brännboll.

Skolavslutning

Vi avslutar läsåret i xxx kyrka med sång och uppträdande för hela skolan, släkt och vänner. Lärarna tackar av årskurs 6 och rektorn avslutar med ett sommarlovstal.