Kultur och evenemang för nationella minoriteter

På denna sida samlar vi kommande evenemang och aktiviteter i Sigtuna kommun som främjar nationella minoriteters kultur och evenemang på finska.

Innehåll på denna sida

Samråd med nationella minoriteter

Sigtuna kommun ska ge kommuninvånare som tillhör nationella minoriteter inflytande i frågor som berör dem. Kommunen ska beakta de nationella minoriteternas synpunkter och behov i kommunens utvecklingsarbete och beslutsfattande.

Här kan du läsa mer om hur du kan påverka i frågor som rör nationella minoriteter

Tematiskt samråd om utbildning och barn- och ungdomsverksamhet

Datum och tid: hösten 2024, tidpunkt meddelas snart
Plats: Möjlighet att delta på plats och digitalt (plats för fysiskt deltagande meddelas vid anmälan).

En pojke sitter på sina pappas axlar. Gula löv har fallit till marken.

Foto: Syda productions/Mostphotos

Du är välkommen på tematiskt samråd för nationella minoriteter i frågor om förskola på finska, modersmålsundervisning, förenings- och fritidsverksamhet för barn och unga tillhörande de nationella minoriteterna.

Förtroendevalda politiker samt medarbetare på kultur- och fritidsförvaltningen och barn- och ungdomsförvaltningen finns på plats.

Under samrådet bjuds det på enklare förtäring och fika. Anmäl därför ditt deltagande i förväg. Du kommer att kunna anmäla dig här nedan när datum är satt.

Här anmäler du dig till det tematiska samrådet i frågor om utbildning och barn- och ungdomsaktiviteter

Du kan välja att fylla i e-postadress eller folkbokföringsadress.

Hur vill du delta på mötet? * (obligatorisk)
Hur vill du delta på mötet?

Samrådet är ett hybridmöte. Du kan antingen delta på plats eller digitalt.

Tematiskt samråd om äldreomsorg och kulturverksamhet för äldre

Datum och tid: 15 maj 2024, klockan 17.30-20.00
Plats:

Foto: Rosie Alm/Kungliga biblioteket

Du är välkommen på tematiskt samråd för nationella minoriteter i frågor om äldreomsorg, hemtjänst, daglig verksamhet, demens- och somatikvård, stöd till pensionärsföreningar och kulturverksamhet för äldre.

Förtroendevalda politiker samt medarbetare på kultur- och fritidsförvaltningen och äldre- och omsorgsförvaltningen finns på plats.

Här anmäler du dig till det tematiska samrådet om äldreomsorg och kulturverksamhet för äldre.

Du kan välja att fylla i e-postadress eller folkbokföringsadress.

Hur vill du delta på mötet? * (obligatorisk)
Hur vill du delta på mötet?

Samrådet är ett hybridmöte. Du kan antingen delta på plats eller digitalt.