Publicerad:

Kartläggning av elevers läsning – en given roll för skolbibliotekarien

Kartläggning av elevers läsförmåga är mer än bara siffror — det är nyckeln till att se till att så många elever som möjligt når målen. Med verktyg som LegiLexi får vi värdefull information om elevernas avkodning, språk- och läsförståelse. Men för att verkligen förstå och använda resultaten krävs samarbete. Här har skolbibliotekarien har en unik roll att spela.

Av: Jonna Bruce, skolbibliotekarie

Två pojkar sitter och läser tillsammans Foto: Rosie Alm

Två pojkar sitter och läser tillsammans Foto: Rosie Alm

Skolbibliotekarien som del i kartläggningen – en tillgång för hela skolan

Vi skolbibliotekarier arbetar tvärs över ämnen och årskurser och har en bred bild av elevernas läsvanor, intressen och utmaningar. Detta gör oss till en ovärderlig partner i både genomförande och analys av läskartläggningar.

I Sigtuna kommun används olika verktyg för screening och kartläggning av elevers läsning. På mina skolor har vi valt att använda LegiLexi Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., och jag har under hösten varit delaktig i genomförandet och analysen av kartläggningen tillsammans med lärare och speciallärare. Det har gett mig en tydlig inblick i elevernas läsutveckling och vilka behov som finns i olika grupper.

Tre skäl att involvera skolbibliotekarien

Kompletterande perspektiv - LegiLexi ger kvantitativ data, men skolbibliotekarien kan bidra med kvalitativa insikter om elevernas läsvanor, motivation och textval. Detta ger en djupare och mer nyanserad bild av varje elevs läsutveckling.

Samordning och helhetssyn - Genom samarbete med specialpedagog, speciallärare och undervisande lärare kan skolbibliotekarien bidra till att kartläggningen blir ett gemensamt underlag för att planera undervisning och stödåtgärder.

Stärka läslust och motivation - Skolbibliotekarien kan utifrån resultaten koppla elever till texter och material som stärker både avkodning och läsmotivation — en avgörande faktor för långsiktig läsutveckling.

Kartläggning som kollegial process

Att involvera skolbibliotekarien redan från början gör processen mer inkluderande och ger bättre förutsättningar för att:

  • Tidigt identifiera elever som behöver särskilt stöd.
  • Anpassa bibliotekets utbud för att stödja nästa steg i läsutvecklingen.
  • Skapa gemensamma strategier och material för stöd i klassrummet.

Kartläggning är ett första steg — men värdet ligger i hur vi använder resultaten. När skolbibliotekarien är en del av processen får kartläggningen större genomslag. Det skapar bättre förutsättningar för att både stärka elevernas läsförmågor och väcka deras läslust. Tillsammans blir kartläggning, analys och kollegialt arbete en kraftfull metod för att främja läsutveckling för alla elever.