Publicerad:
Hela F-3 läser om skolan
Jonna Bruce har i ett tidigare inlägg skrivit om vikten av samarbete och tematiska läsprojekt. Här är ett exempel på hur det kan se ut i praktiken.
Av: Ulrika Håkansson Kallin, skolbibliotekarie
.jpg)
Illustration av smultronställe
Gemensamt läsprojekt om skolan
På Centralskolan startade vi höstterminen med ett gemensamt läsprojekt i hela F-3 där alla klasser läste böcker och texter som handlar om skolan. Vår tanke var att alla elever skulle komma till tals och samtidigt öka sitt ordförråd. Centralskolan är en flerspråkig skola därför är det viktigt att arbeta aktivt och systematiskt med ordkunskap.
Samverkan och synliggörande
Det var speciallärare Maria och jag skolbibliotekarie Ulrika som valde böcker och planerade olika lektionsförslag som sedan lärarna genomförde. Lärarna vittnar om att det var väldigt roliga och språkutvecklande lektioner. Varje klass hade även ett inslag av eget skapande till läsningen och läsprojektet avslutades med en utställning som hela skolan men även vårdnadshavare har fått ta del av. Att synliggöra läsningen bygger en gemensam läskultur och det var så fint att se stolta vårdnadshavare leta upp sina barns bilder på föräldramötet. Även äldre elever har känt igen böcker och syskons bilder.
Föreskoleklassen
I förskoleklasserna läste de om olika skolbyggnader i Börja skolan av Anna Fiske och de pratade mycket om olika typer av material och former. De pratade alltså om väldigt ämnesspecifika ord som kanske inte alltid används i förskoleklasser.
Årskurs 1
I årskurs 1 var det långsam läsning av Emma Adbåges Såret. Lärarna vittnade om att eleverna inte ville sluta att läsa och diskutera boken. ”En perfekt bok för ettor”, som en av lärarna sa.
Årskurs 2
Maria och jag var med och genomförde lektionerna i åk 2 och 3 tillsammans med lärarna. Här var det både muntliga och skriftliga förmågor som tränades via skönlitteratur.
I årskurs 2 lät vi klasserna möta olika bilder på klassrum ur olika bilderböcker som vi har läst tidigare. De fick även möta nya böcker. Vi jämförde vad som var lika respektive olika mellan böckerna och det egna klassrummet i smågrupper. Därefter gjorde vi en begreppslista på klassrumsord. Klassen fick sedan skriva ett skolord och rita av klassrummet. Vi talade också om helhet och detaljer. Arbetet var väldigt kreativt och varje elev fick verkligen komma till tals. Det blev fina samtal om både nya och gamla böcker.
Årskurs 3
Årskurs 3 högläste Maryam och mormorsmålet av Minoo Shams och vi började med en bildpromenad där vi diskuterade omslaget. Vad ser vi och vad för fakta får vi till dels bara av att titta på framsidan och Katarina Strömgårds bild. Det blev ett underbart samtal om allt från vad som står på trädet till vad det är för årstid och hur det syns att byggnaden nog är en skola. Därefter läste vi om kapitlet där huvudpersonernas smultronställe nämns. Vi skrev upp ordet smultronställe och hade en diskussion om vad ordet faktiskt betyder. Då vi hade Minoo Shams på författarbesök förra året så kunde jag berätta om hur Minoo såg Ingmar Bergmans film Smultronstället som ung och tyckte så mycket om filmen. Det blev en rolig anekdot och eleverna ställde många frågor om just författarbesök.
Sedan var det dags för eleverna att själva skriva om sina smultronställen på skolgården. Vi pratade om vikten av stor bokstav och punkt och att alla skulle ha samma rubrik. När eleverna hade skrivit så fick de illustrera sin text.
Det var ett givande och roligt temaarbete där klasserna såg varandra och sig själva som läsare.
.jpg)
Illustration av smultronställe
.jpg)
Illustration av smultronställe