Publicerad:

Hur kan skolbiblioteket stärka elevernas läsförmåga?

Jonna Bruce, skolbibliotekarie på Odensala skola och Skepptuna skola deltog i panelen på Bokmässans allra första seminarium, arrangerat av Natur & Kultur.

Av: Åsa Lundholm, Utvecklingsledare för skolbibliotek

Bokmässan 2025 Thord Eriksson, Maria Schedvin, Jonna Bruce, Edward Jensinger, Linnea Lindquist, Simona Mohamsson

Bokmässan 2025 Thord Eriksson, Maria Schedvin, Jonna Bruce, Edward Jensinger, Linnea Lindquist, Simona Mohamsson

När Jonna arbetade på sin förra arbetsplats, Hammarkullsskolan i Göteborg, fick skolan tillsammans med Norrevångsskolan i Eslöv, ekonomiskt stöd från stiftelsen Natur & Kultur för att främja skolbiblioteksverksamheten. På Bokmässan diskuterade hon, Norrevångsskolans bibliotekarie Maria Schedvin, Edward Jensinger, avdelningschef för gymnasie- och vuxenutbildningen i Eslöv samt Linnea Lindqvist f.d. biträdande rektor på Hammarkullsskolan, hur skolbiblioteket kan bidra till att lösa läskrisen. Även skolminister Simona Mohamsson deltog i samtalet.

Både Jonna och Maria Schedvin framhöll att skolbibliotekarier och lärare arbetar mot samma mål, alltså elevers lärande. För att skolbiblioteket ska vara en tydlig pedagogisk funktion på skolan är det därför viktigt att man hittar strukturer för samverkan mellan lärare och skolbibliotekarie. Rätt använt är skolbibliotekarien en nyckelperson som kan bidra positivt till elevers läsinlärning och läsaridentitet. Språket har en utjämnande faktor och de elever som är goda läsare har oavsett bakgrund bättre möjlighet att lyckas i skolan. Edward Jensinger och Linnea Linqvist talade om att man ur ett rektorsperspektiv behöver fundera över hur skolbiblioteket som pedagogisk funktion ska stärkas utifrån en gemensam målbild. Linnea påtalade också behovet av att skolbibliotek förs in som ett moment i rektorsutbildningen samt att skolkunskap behöver läras ut på bibliotekarieutbildningen.

Skolminister Simona Mohamsson betonade att skolbibliotekarien inte bara bidrar till elevernas lärande utan också till deras bildning och att den nya skolbibliotekslagstiftningen därför pekar ut en riktning för vad regeringen vill åstadkomma.

När paneldeltagarna avslutningsvis ombads ge ett medskick till Simona Mohamsson sa Jonna att det är viktigt att fokus skiftas från skolbibliotekarien som en kostnad till skolbibliotekarien som en pedagogisk investering. Ett väl fungerande skolbibliotek är en del av kärnverksamheten.