Studie- och yrkesvägledning i den anpassade grundskolan

Här beskriver vi hur vi arbetar med studie- och yrkesvägledning i den anpassade grundskolan.

Plan för studie- och arbetslivsorienterade aktiviteter

Syfte och mål för undervisningen

Låg och mellanstadiet

Att känna till olika yrken.

Högstadiet

Att varje elev kan granska olika valmöjligheter och ta ställning till frågor som rör den egna framtiden.

Undervisning och aktiviteter

Förskoleklass

  • Pratar om föräldrarnas yrken.
  • Promenerar i närområdet där man uppmärksammar de olika yrken som man stöter på som exempelvis vägarbetare, polis, trädgårdsarbetare och sopåkare.
    (detta blir situationsbundet.)
  • Förskoleklassen besöker biblioteket och kyrkorum
  • Studiebesök görs till Centralskolans kök.
  • De läser olika böcker om olika yrken.

Lågstadiet

Årligen: Biblioteksbesök, affärer, kyrkorum samt reser med kollektivtrafik

I ett årshjul har vi lagt in SYV-aktiviteter under en treårig plan:

  • Viktiga ”Samhällsfunktioner” som till exempel polis, brandkår, ambulans.
  • Yrken i skolmiljö.
  • Vårdnadshavarnas yrken.

Mellanstadiet

Årligen: Biblioteksbesök, affärer, kyrkorum och reser med kollektivtrafik.

I ett årshjul har vi lagt in SYV-aktiviteter under en treårig plan:

  • Viktiga ”samhällsfunktioner” som till exempel polis, brandkår, ambulans.
  • Yrken i skolmiljö.
  • Vårdnadshavarnas yrken.

Högstadiet

Årligen:

  • arbetsplatsbesök
  • källsöker om olika yrken
  • vårdnadshavarnas yrken med eventuella besök
  • besök på ungdomsmottagning på våren.

PRAO i årskurs 8.

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Meddela fel på sidan

Här kan du meddela om du saknar något eller om du hittat ett fel på denna sida.


Jag vill ha svar till min e-postadress. Obligatoriskt om du vill få ett svar.
Det du skickar till kommunen blir allmän handling.