- Start
- / Utbildning och barnomsorg
- / Grundskola
- / Grundskolor
- / Regnbågens skola
- / Arbetssätt och kvalitetsarbete
- / Studie- och yrkesvägledning i den anpassade grundskolan
Studie- och yrkesvägledning i den anpassade grundskolan
Här beskriver vi hur vi arbetar med studie- och yrkesvägledning i den anpassade grundskolan.
Plan för studie- och arbetslivsorienterade aktiviteter
Syfte och mål för undervisningen
Låg och mellanstadiet
Att känna till olika yrken.
Högstadiet
Att varje elev kan granska olika valmöjligheter och ta ställning till frågor som rör den egna framtiden.
Undervisning och aktiviteter
Förskoleklass
- Pratar om föräldrarnas yrken.
- Promenerar i närområdet där man uppmärksammar de olika yrken som man stöter på som exempelvis vägarbetare, polis, trädgårdsarbetare och sopåkare.
(detta blir situationsbundet.) - Förskoleklassen besöker biblioteket och kyrkorum
- Studiebesök görs till Centralskolans kök.
- De läser olika böcker om olika yrken.
Lågstadiet
Årligen: Biblioteksbesök, affärer, kyrkorum samt reser med kollektivtrafik
I ett årshjul har vi lagt in SYV-aktiviteter under en treårig plan:
- Viktiga ”Samhällsfunktioner” som till exempel polis, brandkår, ambulans.
- Yrken i skolmiljö.
- Vårdnadshavarnas yrken.
Mellanstadiet
Årligen: Biblioteksbesök, affärer, kyrkorum och reser med kollektivtrafik.
I ett årshjul har vi lagt in SYV-aktiviteter under en treårig plan:
- Viktiga ”samhällsfunktioner” som till exempel polis, brandkår, ambulans.
- Yrken i skolmiljö.
- Vårdnadshavarnas yrken.
Högstadiet
Årligen:
- arbetsplatsbesök
- källsöker om olika yrken
- vårdnadshavarnas yrken med eventuella besök
- besök på ungdomsmottagning på våren.
PRAO i årskurs 8.
Hjälpte informationen på denna sida dig?
Meddela fel på sidan