- Start
- / Utbildning och barnomsorg
- / Grundskola
- / Grundskolor
- / Centralskolan
- / På skolan
- / Hur vi arbetar
Hur vi arbetar
Vår vision är att varje elev på Centralskolan ska utvecklas och nå sin fulla potential. Vi arbetar utifrån en helhetssyn på varje elevs lärande och utveckling, där mående, sociala sammanhang och kunskapsinlärning hänger ihop och är beroende av varandra.
Innehåll på denna sida
Skolans huvuduppdrag
I Lgr11 kan man läsa om skolans två huvuduppdrag – kunskapsuppdraget och normer och värden. Kunskapsuppdraget är det uppdrag som vi bedömer och utvecklar utifrån läroplanens kunskapskrav. Normer och värden är en förutsättning för att lärandet ska kunna ske i grupp. För att fördjupa och bredda lärandet krävs att man samarbetar med andra elever och lärare. Det är också viktigt att vi i skolan tar tillvara den kunskap som eleverna har med sig och utgår ifrån den i vårt lärande. Digital kompetens är en viktig förmåga som vi i skolan utvecklar hos eleverna. Med digitala verktyg kan elever söka information, samarbeta och redovisa sina kunskaper på nya sätt.
Kunskapsuppdraget
”Skolan ska ansvara för att eleverna inhämtar och utvecklar sådana kunskaper som är nödvändiga för varje individ och samhällsmedlem. Dessa ger också en grund för fortsatt utbildning.”
Normer och värden
”Skolan ska aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna att omfatta vårt samhälles gemensamma värderingar och låta dem komma till uttryck i praktisk vardaglig handling i olika sammanhang.”
Kunskaper, utveckling och lärande
Så här arbetar vi med elevernas kunskaper, utveckling och lärande
- Vi strävar efter att integrera flera ämnen i undervisningen.
- Vi är lyhörda för elevernas intressen och frågor samt varierar oss i arbetssätt och metoder.
- Vi ger information till föräldrar och elever om syfte och mål med undervisningen och vilka förmågor som ska utvecklas och bedömas.
- Utvecklingssamtal där tydliga, utvärderingsbara individuella mål sätts upp för varje elev.
- Vi använder oss av vardagliga händelser, iakttagelser och närmiljön i undervisningen.
- Eleverna tränas kontinuerligt i sin språkliga medvetenhet.
- Vi använder oss av IKT (informations- och kommunikationsteknik) på olika sätt, till exempel genom att se och göra egen film och bildspel, olika spel som tränar färdigheter, inhämta information och som skrivverktyg.
- Vi synliggör elevernas arbeten på olika sätt, exempelvis genom utställningar, redovisningar och fotografier som läggs ut skolans blogg.
- Vi har regelbundna kunskapsuppföljningar med pedagoger, rektor och specialpedagog.
Ansvar och inflytande
På Centralskolan främjar vi elevernas förmåga och vilja till ansvar och inflytande genom att:
- Vi lyssnar aktivt och bejakar elevernas tankar och förslag för att stärka elevernas självförtroende och tron på att deras egna tankar och åsikter är viktiga.
- Vi låter ofta eleverna vara delaktiga i lösningar av olika problem/dilemman som dyker upp i vardagen.
- Vi har regelbundna klassråd, elevråd, fritidsråd och matråd.
- När en konflikt uppstår mellan elever går personalen in och hjälper till att finna lösningar på konflikten.
Så skapas läsintresse
Att ta böckerna till barnen och att som bibliotekarie göra sig synlig är en av anledningarna till att intresset för böcker har ökat på Centralskolan.
Sedan höstterminen 2021 arbetar Ulrika Håkansson Kallin som bibliotekarie på Centralskolan. Samarbete med lärare och att ta böckerna till barnen på ett lekfullt sätt har varit hennes knep för att få fler barn intresserade av språk och böcker. Även de barn som inte har svenska som modersmål.
Jag har blivit väldigt bra emottagen av personalen och tack vare det har jag ett gott samarbete med alla klasserna. Som bibliotekarie gäller det att göra sig själv och böckerna synliga för barnen, säger Ulrika Håkansson Kallin.
Ett av hennes knep är att vara ute på rasterna. Hon tog med sig en färgglad duk och en hög med böcker, satte sig mitt på skolgården och väntade in barnen.
Barn är nyfikna. När du kommer med böcker kommer de direkt. De undrar vad jag gör, vad jag läser och varför jag sitter där. Det gäller att sänka trösklarna. Det finns så många fördomar om vad bibliotek är.
På rasten tar hon med sig en liten del av biblioteket ut och läser för barnen, eller så leker de i böckernas värld. Det skapar gemenskap.
Jag kan till exempel ta upp en bild med mycket detaljer och säga: jag tänker på en person med glasögon och gul bikini.
Alla barnen vill ju så klart vara först att hitta personen som Ulrika Håkansson Kallin tänker på. Ett annat knep för att engagera barnen är kartor och flaggor.
Kartor intresserar alla. Jag hade vid något tillfälle fått en gratis gul väs, sydde på flaggor och tog med mig en kartatlas ut. Direkt kom barnen fram och ville se om just sin flagga fanns med, var de olika länderna ligger och så var diskussionerna igång. Återigen, det gäller att sänka trösklarna till böcker och läsande.
Böckernas värld syns överallt på Centralskolan. I korridorer och kapprum finns bilder på böcker, boktips, affischer med aktuella teman som till exempel nobelpristagare i litteratur. Med lite målarfärg, nya bokhyllor och soffor fick Ulrika Håkansson Kallin till ett uppskattat bibliotek, ett rum där det även finns en träningscykel för de med mycket spring i benen. Cykeln är halv, det vill säga den har trampor och du kommer ingenstans vilket gör att du kan sitta i en fåtölj, trampa och läsa.
Den är väldigt uppskattad. Även de mest aktiva barnen blir lugna och kan sitta och läsa långa stunder. När jag skapade biblioteket var det viktigt för mig att det skulle vara åldersneutralt. Alla oavsett ålder och kön ska känna sig hemma här, även de som inte är läsare just nu. För mig är alla potentiella läsare, säger Ulrika Håkansson Kallin. Det är viktigt att inte utesluta eller ge upp läsandet bara för att barnen inte är läsare idag.
Hjälpte informationen på denna sida dig?
Meddela fel på sidan