Publicerad:

I skuggan av kriget

Under läsåret 2025/26 har omkring 700 elever i kommunen arbetat med
berättelsen om hur Sigtuna 1945 tog emot överlevande från Förintelsen.

Eleverna har sedan skrivit budskap till framtiden utifrån berättelsen om mottagandet och konstnären Anna Berglinds skulptur Välkomnandet, som är placerad utanför Sigtuna museum. Ord skrivna för den som står framför skulpturen och försöker förstå vad som hände och varför det fortfarande spelar roll att berätta om det.

Vernissage tisdag 2 juni klockan 17.00-19.00. Museichef Ted Hesselbom välkomnar, Kommunstyrelsens ordförande Mattias Askerson presenterar Sigtuna kommuns satsning mot antisemitism och projektledare Sara Heine berättar om skolprogrammets arbete och tankarna bakom utställningen.

Utställningen pågår fram till 23 augusti.
Fri entré till denna utställning.