E-fakturering för kommunens leverantörer

Från och med 1 april 2019 ska alla leverantörer skicka e-fakturor till Sigtuna kommun. Vi tar emot elektroniska Peppol, Sve-, fulltext ( EDI)- och abonnemangsfakturor.

Det här ska fakturan innehålla

  • Vår referenskod på 7–9 tecken
  • Vid e-rekvisition anges även rekvisitionsnummer = ordernummer
  • Vid inköpsorder från vårt inköpssystem anges ordernummer
  • Faktura- och leveransdatum
  • Faktura- eller OCR-nummer
  • I klartext vad fakturan avser, antal och à-pris per artikelrad, brutto- samt beskattningsunderlag för varje skattesats eller undantag, enhetspriset exklusive moms samt en eventuell prisnedsättning eller rabatt som inte ingår i enhetspriset. Om det är momsfri försäljning ska det framgå
  • Leverantörens juridiska namn, adress, plus- eller bankgiro samt organisations-, momsregistrerings- eller VAT-nummer samt uppgift om utföraren är godkänd för F-skatt
  • Köparens juridiska namn = Sigtuna kommun. Förvaltning, avdelning eller enhet och leveransadress. ( OBS fakturaadress se nedan)
  • Köparens leveransadress (enhetens namn, gatuadress och beställare). Har varorna hämtats ska detta framgå, samt namn på den som hämtat ut varorna
  • Eventuella bilagor till fakturan ska skickas med i pdf-format
  • Leverantör ska skicka en kredit¬faktura vid nedsättning av pris i efterhand, återtagande av vara eller om felaktig debitering skett. På kredit¬fakturan ska orsak/förändring framgå samt hänvisning till den ursprungliga fakturan med faktura¬nummer
  • OBS! Fakturaadress - Sigtuna Kommun Box 38 19521 Märsta

Följande rutiner gäller

· Avgifter såsom fakturerings-, expeditions-, aviseringsavgifter etc. godkänns inte (om inte annat avtalats)

· Vi undanber oss vänligen men bestämt samlingsfakturor.

· Vid inköp där vi som kund genomför köpet med en rekvisition förutsätter vi att Ni genomfört legitimationskontroll. Kopia på rekvisitionen ska bifogas fakturan.

Skicka e-fakturor

Många affärssystem har idag möjlighet att skicka elektroniska fakturor. Om du inte har denna funktion erbjuder vi, genom InExchange eller Pagero, en kostnadsfri tjänst där du kan registrera dina fakturor manuellt. Du kan självfallet använda någon annan operatör på marknaden för liknande tjänst.

Sigtuna kommun använder primärt standarden Svefaktura men tar även emot e-fakturor i SFTI Fulltextfaktura samt Peppol. Observera att en faktura via mejl (pdf) inte är en e-faktura i detta sammanhang.

Vi använder oss av VATnummer och Org.nr som identifiering vid sve-faktura:

  • VAT SE212000022501
  • ORG NR 2120000225.
  • Vårt PEPPOL-ID är 0007:2120000225
  • Vår GLN kod är 7362120000227

Skickar ni redan e-fakturor till andra kunder, kontakta er befintliga samarbetspartner för att lägga till Sigtuna kommun via InExchange eller Pagero.

Kontakta våra samarbetspartners för mer information

InExchange

Telefon: 0500-44 63 60, Mail: info@inexchange.se.

Pagero

Telefon: 031-730 88 00, Mail: support@pagero.com

Ett fel inträffade

De markerade fälten måste fyllas i


Dela på

Dela till Facebook Dela till Twitter Dela till LinkedIn Dela med e-post
Synpunkter & felanmälan Kontaktinformation
Läs mer