Skydda din bostad mot inbrott

Den grundläggande tanken för att förhindra inbrott i bostäder är att vi tillsammans ser om varandras hus eller lägenheter. Med hjälp av engagerade grannar kan många brott förhindras.

Grannsamverkan

Syftet med Grannsamverkan är att göra bostadsområden mindre attraktiva för brottslig verksamhet genom ökad uppmärksamhet från de boende i området.

Grannsamverkan på lokal nivå kräver samarbete mellan boende och polis men många gånger är fler aktörer med, till exempel representanter från kommunen, lokala brottsförebyggande råd, försäkringsbolag eller fastighetsägare.

Bakom Grannsamverkankonceptet står organisationen Samverkan mot brott som består av bland annat Polisen, Brottsförebyggande rådet, Sveriges Kommuner och Landsting, Villaägarna och Hyresgästföreningen.

Grannsamverkan beskriver hur du gör för att starta grannsamverkan i ditt bostadsområde Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Safeland - en app för grannsamverkan

Safeland är Sveriges mest använda app för grannsamverkan och används inom fler än 4 000 områden.

Du kan använda Safeland-appen gratis på iOS och Android telefoner eller på din dator.

På Safelands webbplats kan du läsa mer om hur du kommer igång med appen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vad du kan göra själv

Med hjälp av nedanstående knep kan du minska risken för inbrott:

• Informera grannarna även om du är bortrest under en kortare tid. Ge dem ditt/dina telefonnummer dit de kan nå dig om det händer något med din bostad.
  • Belysning - inne. Arrangera så att lampor tänds och släcks, helst oregelbundet och bara när det är mörkt ute.
  • Belysning - ute. Ha gärna utomhusbelysning som tänds med rörelsevakt vid entré- och altandörrar.
  • Belysning - ute. Ha gärna utomhusbelysning som tänds med rörelsevakt vid entré- och altandörr.
  • Låt radion gå på med timer så att det hörs ljud i huset. Slå dock inte på TV-apparaten eftersom detta ökar brandrisken.
  • Töm brevlådan. Be någon granne tömma brevlådan på post och reklam.  Peta ner post. När du ser att post hänger ut ur en brevlåda, peta ner den.
  • Gräsmattan. Be en granne eller ordna så att någon annan klipper gräsmattan vid längre bortovaro.
  • Sopor. Be en granne lägga sopor i soptunnan så att den inte står helt tom.
  • Tvätt. Be en granne hänga sin tvätt på din tvättlina eller torkställning.
  • Bilparkering. Be någon eller några grannar att då och då parkera sin bil på er tomt så att huset ser bebott ut.
  • Lås fönster och dörrar.
  • Ordna bra mekaniskt inbrottsskydd.