Färdtjänst

Färdtjänst är till för dig med funktionsnedsättning och som har väsentliga svårigheter att på egen hand resa med den allmänna kollektivtrafiken. Här finner du information om hur du ansöker till färdtjänst och andra relaterade ärenden kopplade till färdtjänsten.

Vem är berättigad färdtjänst i Sigtuna kommun?

Färdtjänsten är till för de invånare som med funktionsnedsättning inte kan åka med vanlig kollektivtrafik. Du ska ha en funktionsnedsättning som varar i minst tre månader. Du ansöker om färdtjänst genom att skicka in ett läkarintyg till den kommun som du är folkbokförd i. Sigtuna kommun utför utredningen vid ansökan om färdtjänst som därefter skickas till Färdtjänsten (Region Stockholm) för slutgiltigt beslut.

Hur ansöker jag?

Du kan lämna in ett nytt läkarintyg för färdtjänst på något av kommunens Kontaktcenter eller skicka det till Sigtuna kommun, 195 85 Märsta. Viktigt att tänka på är att läkarintyget inte får vara äldre än 3 månader. Efter mottagandet av läkarintyg kontaktar färdtjänstutredaren dig och bokar en tid för utredning.

Ändring av färdtjänst

Vid beviljad färdtjänst finns det möjlighet för sökande att ansöka om ändring. Kontakta färdtjänsthandläggare för mer information.

Telefon: 08-591 260 00

E-post: kontaktcenter@sigtuna.se

Ska du resa utanför Stockholms län?

Då ska du istället ansöka om riksfärdtjänstöppnas i nytt fönster som avser resor utanför din kommuns gränser. Mer information om riksfärdtjänst går att läsa om på Rft.se.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster Vänligen kontakta Kontaktcenter för mer information.

Hjälpte informationen på denna sidan dig?

Meddela fel på sidan

Här kan du meddela om du saknar något eller hittar fel på denna sida. Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här:

Jag vill ha svar till min e-postadress. Obligatoriskt om du vill få ett svar.
Det du skickar till kommunen blir allmän handling.