- Start
- / Omsorg och stöd
- / Resor, transporter och besök
- / Färdtjänst
- / Färdtjänst inom Stockholms län
Färdtjänst
Färdtjänst är till för dig med funktionsnedsättning och som har väsentliga svårigheter att på egen hand resa med den allmänna kollektivtrafiken. Här finner du information om hur du ansöker till färdtjänst och andra relaterade ärenden kopplade till färdtjänsten.
Vem är berättigad färdtjänst i Sigtuna kommun?
Färdtjänsten är till för de invånare som med funktionsnedsättning inte kan åka med vanlig kollektivtrafik. Du ska ha en funktionsnedsättning som varar i minst tre månader. Sigtuna kommun utför utredningen vid ansökan om färdtjänst som därefter skickas till Färdtjänsten (Region Stockholm) för slutgiltigt beslut.
Ansökan om färdtjänst med e-tjänst
Du ansöker via vår e-tjänst. Vid ansökningstillfället bifogar du ditt läkarintyg och eventuella dokument digitalt i e-tjänsten. Viktigt att tänka på är att läkarintyget inte får vara äldre än 3 månader. Be din läkare lägga in det på Mina sidor på 1177 så får du det digitalt. Det går även bra att få det per post och scanna/fota av det och bifoga ansökan.
Ansökan handläggs först när den är komplett därefter kommer du att få ett sms med inloggning till vår bokningstjänst, för att själv boka en tid för utredning som passar dig. När utredningen är klar skickas den till Färdtjänsten i Stockholm för slutligt beslut.
Ändring av färdtjänst
Vid beviljad färdtjänst finns det möjlighet för sökande att ansöka om ändring. Kontakta färdtjänsthandläggare för mer information.
Telefon: 08-591 260 00
E-post: kontaktcenter@sigtuna.se
Ska du resa utanför Stockholms län?
Då ska du istället ansöka om riksfärdtjänst som avser resor utanför din kommuns gränser. Mer information om riksfärdtjänst går att läsa om på Rft.se.
Vänligen kontakta Kontaktcenter för mer information.
Hjälpte informationen på denna sidan dig?
Meddela fel på sidan