Sysselsättning för personer med psykisk funktionsnedsättning

För dig som har en psykisk funktionsnedsättning och vill få ett sammanhang, och delta i samhället utan att känna press att deltaga eller prestera så finns det verksamheter under arbetslika former som erbjuder ett socialt sammanhang och möjlighet att bidra till samhället.

Sysselsättning

För dig som behöver en meningsfull sysselsättning men har svårigheter att klara ett arbete på den öppna arbetsmarknaden. Kommunen har flera sysselsättningsverksamheter där arbetsuppgifterna kan variera från enklare till mer avancerade utifrån din förmåga och dina mål. I en sysselsättning ges insatser som stödjer dig i att skapa/utveckla dina resurser. Du som har en varaktig psykisk funktionsnedsättning kan ansöka om den här insatsen.

Återbruket

Återbruket är en andrahandsbutik inom sysselsättning. Syftet är att ge deltagarna en meningsfull sysselsättning under arbetslika förhållanden. För att få sysselsättning krävs ett biståndsbeslut från myndighetsenheten.

Återbruket tar emot det som kommuninvånarna skänker till verksamheten, det kan vara kläder, porslin, leksaker, mindre möbler, spel, barnkläder, med mera. Vi arbetar med att hämta och ta emot skänkta saker, prismärkning, miljösortering, försäljning och kundkontakt.

Om du vill skänka saker till Återbruket ring 08-591 127 75 så kommer vi överens om vi ska hämta eller när och var du kan lämna saker. Vi kan tyvärr inte ta emot vitvaror eller sanitetsporslin såsom kylskåp, frysar, tvättmaskiner, spisar, toaletter, med mera. All försäljning återinvesteras i verksamheten.

Vi har också en sysselsättning som tvättar och stryker kläder åt butiken (samarbete med Eldel).

Öppettider:

Tisdag till torsdag kl.10.00-15.00.

Valsta Centrum

Hammargatan 6

Träfflokal

Verksamheten har ett friskvårdsinriktat synsätt och kan erbjuda olika aktiviteter såsom promenader, lunch till självkostnadspris. Till träfflokalen kan du komma för att prata en stund, läsa tidning, låna en dator, ta en kopp kaffe eller bara vara. Träfflokalen är en social verksamhet som vänder sig till dig som behöver bryta isolering, det behövs inget biståndsbeslut för att komma hit. För mer information, ring: 08-591 264 99.

Måndag till fredag kl.10.00-15.00

Adress:

Stationsgatan 3 (Bredvid f.d Sätuna torg)

Återvinningscentral

Verksamheten har en container vid återvinningscentralen där du som kommuninvånare kan lämna saker som du vill skänka bort. Den bemannas måndag, tisdag och fredag kl.12.00-14.00 under våren 2022 hoppas vi kunna utöka tiderna, se meddelande på containern om detta.

Aktivitetshus

I vårt nya aktivitetshus har vi möjlighet att erbjuda skapande verksamhet såsom, sömnad, dator, musikrum, målarrum, bakning, träningsrum, och så vidare.

Vi har även en avdelning som reparerar/återställer gamla datorer för ny användning. Grundläggande utbildning i datorer finns också möjlighet att få.

Det finns också möjlighet att få stöd av handledare för att hitta en sysselsättning, praktik/arbete som känns rätt för dig. Vi utgår från dina intressen, önskemål och tidigare erfarenheter för att inspirerar dig till att utforska dina styrkor och framtida mål med stöd av oss. Vi har stort fokus på att utveckla och anpassa både innehåll och form för att öppna vägen för dig till arbetslivet/studier.

Vår personal har kompetens inom Supported Employment, Supported Education och IPS (Individual Placement and Support). Vi matchar rätt handledare till dig för stöd och råd.

På sommaren har vi utomhus sysselsättning såsom gräsklippning, skötsel av blommor, plocka löv, odling av egna grönsaker, etcetera. För att få komma till den här verksamheten behövs ett biståndsbeslut av myndighetsgruppen.

Måndag-fredag klockan 09.00-15.00

Skolgatan 7