- Start
- / Omsorg och stöd
- / Funktionsnedsättning
- / Utförare
- / Ersättning
Ersättning
För att Sigtuna kommun ska ersätta kostnader för personlig assistans behöver du som utförare skicka in faktura, tidrapporter och sanningsförsäkran varje månad.
Blankett för sanningsförsäkran Pdf, 265.8 kB, öppnas i nytt fönster.
Från och med den 1 januari 2025 ersätter Sigtuna kommun personlig assistans med 329 kronor per timme.
Vård- och omsorgsnämnden i Sigtuna kommun har en riktlinje för utförande av personlig assistans. Riktlinjen ska vara ett stöd för externa assistansanordnare, assistansanordnare i kommunens egen regi samt när den enskilde är egen arbetsgivare inom personlig assistans. Riktlinjens syfte är att säkerställa att insatsen personlig assistans genomförs med god kvalitet samt uppfyller lagkrav. Kommunen genomför kontroller i samband med fakturering av personlig assistans och kommer bestrida felaktiga fakturor.
Om behovet av personlig assistans förändras ska du som utförare eller assistansberättigad omgående kontakt biståndshandläggaren.
Om Försäkringskassan fattar beslut om assistansersättning för samma tid som kommunen redan betalat ut ersättning för, ska summan betalas tillbaka till kommunen så snart som möjligt.
Om vi upptäcker brister hos utföraren av personlig assistans för vi en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg enligt 15 § 11 lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade
Fakturaadress - Personlig assistans
Här hittar du information om hur du fakturerar Öppnas i nytt fönster.
Ange referensnummer: GUNHED001
Hjälpte informationen på denna sida dig?
Meddela fel på sidan