Egen anordnare av personlig assistans

Information till dig som anställer dina assistenter själv.

Du som ska vara egen arbetsgivare åt dina personliga assistenter behöver skicka in ett registerutdrag från Skatteverket om att du är arbetsgivare. Du behöver också inkomma med underlag från IVO, Inspektionen för vård och omsorg, som visar att du har anmält att du är egen arbetsgivare och anordnare av personlig assistens.

Ersättning för personlig assistans är skattebefriad. Du som har personlig assistans kan därför inte starta en enskild firma med F-skattsedel med dig som kund.

Om du har tänkt att teckna ett avtal med ett administrativt företag behöver du skicka in det avtalet och eventuell fullmakt som du har lämnat till ombud. I avtalet ska det framgå vad uppdraget omfattar.

Kostnadsredovisning

Du kommer behöva redovisa hur dina kostnader har fördelat halvårsvis. Detta för att avdelningen för myndighetsutövning ska kunna säkerställa att ersättningen endast har gått till köp av eller kostnader för personlig assistans. Det är du som har bevisbördan för att visa att du har använt ersättningen för köp av personlig assistans. Det är därför viktigt att du sparar kvitton för utlägg som du har gjort, lönebesked och fakturor som du har betalat med din ersättning.

När kommunen utreder dina kostnader för personlig assistans kan du behöva lämna in en kostnadsredovisning. Som stöd för din redovisning kan du till exempel använda följande blankett:

Blankett för kostnadsredovisning Pdf, 325.6 kB, öppnas i nytt fönster.

Sigtuna kommun ersätter endast skäliga kostnader för köp av personlig assistans. Kommunens skyldighet att ge ekonomiskt stöd till skäliga kostnader ska utgå från de verkliga kostnaderna för insatsen, det vill säga de faktiska kostnader som du har haft.

Om du inte har använt hela ersättningen till köp av personlig assistans eller omkostnader för dina personliga assistenter kan du behöva betala tillbaka den delen av ersättningen. Likaså om ersättningen visar sig ha gått till privata omkostnader eller omotiverade kostnader. Tänk på att den som är egen anordnare av personlig assistans inte får ta ut en lön eller ersättning för att sköta verksamheten. Kommunen kan ifrågasätta kostnader du tagit upp, och besluta om återbetalning.

Vad är skäliga kostnader för assistans?

Med skäliga kostnader avses samma slags kostnader som i 51 kap. SFB, det vill säga normala lönekostnader och vissa administrativa kostnader. (prop. 1992/92159 s. 175)

Vad som är skäliga kostnader för personlig assistans är förstås en bedömning som måste ses i ett sammanhang. Kommunen kan ifrågasätta en kostnads skälighet. Ett exempel på det är om dina assistenter har lön utöver vad som är att betrakta som normal timlön för en personlig assistent.

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Meddela fel på sidan

Här kan du meddela om du saknar något eller om du hittat ett fel på denna sida.


Jag vill ha svar till min e-postadress. Obligatoriskt om du vill få ett svar.
Det du skickar till kommunen blir allmän handling.