God man, förvaltare och förmyndare

Har du behov av stöd av en god man eller förvaltare? Det finns många vuxna som behöver hjälp med att sköta sin ekonomi och att någon bevakar personens intressen.

Vad gör en god man eller förvaltare?

En god man eller förvaltare kan hjälpa dig som behöver stöd med att sköta din ekonomi. En god man eller förvaltare kan också hjälpa dig vid kontakten med andra myndigheter. Du kan ha rätt till god man om du är sjuk, har psykisk ohälsa eller någon form av funktionsnedsättning.

Vem utser en god man, förvaltare eller förmyndare?

Det är Överförmyndarnämnden som ser till att en god man blir utsedd. Överförmyndarnämnden ser också till att gode män och förvaltare sköter sina uppdrag.
Sollentuna, Sigtuna, Vallentuna och Upplands Väsby kommun har en gemensam Överförmyndarnämnd som hanterar din ansökan om god man eller förvaltare.

Ansökan sker via Sollentuna kommuns webbplats Länk till annan webbplats.