Skräddarsytt stöd mot arbete och studier

Vi kan hjälpa dig som har olika hinder att försörja dig själv att komma närmare arbete eller studier. Vi samordnar insatserna du behöver och gör en plan tillsammans så att du snabbare ska hitta rätt väg framåt. Det här är en satsning som vi kallar Steg mot försörjning.

Vi erbjuder stöd till dig som står långt ifrån arbetsmarknaden av olika skäl. Det kan vara en eller flera parallella diagnoser, en prick i brottsregistret, ett beroende eller annat som påverkar dig och dina chanser på arbetsmarknaden. Kanske lever du ganska isolerat. Kanske får du redan hjälp från samhället, men från olika håll. Vi samlar och anpassar stödet till dig och kallar detta för Steg mot försörjning.

Vi kan stötta dig i två steg: att samordna och komplettera det stöd du behöver så att det blir mer effektivt. När du är redo kan vi sedan hjälpa dig med att matcha dina förmågor med arbetslivet.

Vi utgår från dig och dina behov och gör en plan tillsammans som är helt individanpassad. Det är helt upp till dig om du vill delta.

Kartläggning och samordning, anpassad för dig

Vi ser över och samordnar det stöd du redan har från oss, och undersöker om du behöver någon annan insats som komplement. Genom att vi gör en samlad planering blir stödet som du kanske redan får från olika håll mer effektivt och du blir redo att försörja dig själv snabbare. Självklart gör vi planeringen tillsammans med dig.

Stöd och matchning mot jobb

När vi tillsammans har hittat sätt att komma över dina arbetshinder och du är redo att komma ut i arbetslivet, erbjuder vi stöd och matchning mot studier och arbete.

Vi knyter ihop våra kompetenser för din skull

Det stöd du behöver kan kräva kunskap som finns på olika förvaltningar och verksamheter hos oss i kommunen. Du får en kontaktperson som samordnar och utformar stödet tillsammans med dig och finns också till hands i myndighetskontakter.

Representanter från försörjningsstödsenheten, socialpsykiatrin och individ- och omsorgsförvaltningen träffas regelbundet för att se till att hjälpen du får av oss ska vara så bra som möjligt.

Anmäl ditt intresse

Här kan du själv skicka in en intresseanmälan om att ta del av insatsen Pdf, 213.3 kB, öppnas i nytt fönster.. Formuläret kan även användas av en kontaktperson eller annan som hjälper dig. Vi hör i regel av oss till dig inom tre veckor.

Relaterad information

Läs mer om projektet Steg mot försörjning och den övergripande satsningen Samhällsbyggnadslyftet.