Publicerad:
Utredning av påstådda oegentligheter är klar
Under våren 2025 fick kommundirektör Daniel Lindqvist in en anmälan om misstänkta oegentligheter inom kommunen. Nu är den utredning som han då beställde klar. Den visar att det inte finns några belägg för påståendena om ekonomisk manipulation och felaktig fakturahantering. Däremot visar undersökningen på avvikelser kopplade till konsultavrop och jävssituationer.
Daniel Lindqvist, som tillträdde som kommundirektör den 1 mars i år, säger så här:
- Om det finns missförhållanden eller sker någon typ av oegentligheter inom organisationen vill jag veta det, så att vi kan göra något åt det. Jag fick en anonym anmälan till mig strax efter att jag börjat min tjänst, och anmälan innehöll uppgifter som var av så allvarlig karaktär att jag bedömde att de behövde undersökas ordentligt av en extern utredare.
Anmälan innehåller bland annat uppgifter om att konsulter ska ha anlitats utan avtal, att det förekommer jäv i val av konsulter, att falska fakturor systematiskt ska ha konterats och justerats och att fakturor ska ha godkänts flera gånger.
Nu är utredarens rapport klar.
Utredningen visar att hanteringen av fakturor i kommunens ekonomisystem bedöms vara spårbar och förenlig med gängse rutiner. Det finns inga indikationer på att fakturor har dolts eller manipulerats i syfte att undvika insyn eller kontroll. Granskningen visar att kommunens ekonomisystem har inbyggda kontrollfunktioner som effektivt förhindrar både medvetna och omedvetna fel, såsom dubbel betalning av fakturor. Systemet innehåller spärrar som omöjliggör att samma faktura betalas mer än en gång, och flaggar automatiskt fakturor med identiska belopp för manuell kontroll.
Däremot visar utredningen att det stämmer att kommunen har genomfört konsultavrop som saknar giltigt ramavtal, där avropet skedde efter ramavtalets slutdatum. Även en del av de avrop som gjorts inom ramavtalets giltighetstid strider mot ramavtalets villkor och uppvisar brister. Bristerna gäller både formella krav, såsom rangordning och dokumentation, och grundläggande principer för spårbarhet och objektivitet i urvalsprocessen.
I en av kommunens upphandlingar har en konsult kunnat representera både beställarsidan och utförarsidan, vilket utgör en direkt jävsituation och medför en tydlig risk för oegentligheter. Det går inte att utesluta att konsulten har kunnat använda sin roll inom kommunen för att gynna sin privata näringsverksamhet på ett otillbörligt sätt. Alla avtal med denna konsult och konsultfirma är uppsagda.
- Vi har redan vidtagit åtgärder för att minska riskerna att göra fel och fler insatser är på gång för att följa upp avrop av konsulter och att dessa gjorts korrekt, säger Daniel Lindqvist.
För att undvika godtycklighet vid val av konsult har Sigtuna kommun nu säkerställt att aktuell konsultmäklare alltid ska leverera kandidater i rangordning efter de kvalifikationer som eftersöks, och att det är den rangordning som kommunen måste förhålla sig till.
För att säkerställa att rätt avtal används och för just de kompetensområden som eftersöks, finns nu tydliga instruktioner. Vid avrop på konsultmäklaravtalen ska alltid den specialistkompetens som finns inom kommunen kontaktas. Snart införs även nya riktlinjer om att det bara kommer att få vara certifierade beställare inom kommunen som får göra avrop och inköp.

Kommundirektör Daniel Lindqvist tillsatte en extern utredare efter att ha fått in en anonym anmälan med uppgifter om att det pågick oegentligheter inom kommunen. Nu är utredningen klar.