Publicerad:
Trygga relationer i skolan gör skillnad
Enligt elevenkäter och samtal med elever upplevs våra högstadieskolor ha blivit tryggare. Närvarande vuxna och arbete för trevliga ytor har gett resultat.
För ett år sedan inrättades en ny chefsroll på våra kommunala högstadieskolor, en biträdande rektor med ansvar för trygghet och studiero. Men vad har de gjort under läsåret som gått och vad är fokus framåt?
Hanif Azizi, biträdande rektor på Ekillaskolan, betonar vikten av ett brett samarbete.
Det gäller att samarbeta med alla, skolans personal, vårdnadshavare och elever. Utan det är det svårt att få till en förändring. Ofta behöver man ta tag i något direkt även om man inte har någon lösning klar. Får man till ett bra samarbete brukar det lösa sig,
säger Hanif Azizi.
På Ekillaskolan har man lyckats skapa en miljö där elever känner sig mer trygga. Elever har fått vara med och komma med idéer om hur miljön kan förbättras. Ett arbete som fortsätter i höst.
Tingvallaskolan är sedan förra läsåret ny som fullständigt högstadium, det vill säga en skola som har elever i alla årskurserna 7, 8 och 9.
Mikael Larsson, biträdande rektor på Tingvallaskolan lyfter fram att förändringar måste få ta tid och att det är viktigt att få med all personal i förändringsarbete och rutiner kring trygghet och studiero. Han säger att det inte blir bra om man startar för många processer samtidigt.
Det här är något som Haris Kasumovic, biträdande rektor på Centralskolan håller med om.
Det är viktigt att ha ett långsiktigt perspektiv på arbetet. Planerade förändringar som man vill genomföra kan ta olika tid, vissa saker kan inte påskyndas. Att ha en bra kommunikation och ett gott samarbete med övriga samhällsaktörer är av yttersta vikt för att få ett helhetsgrepp kring enskilda elever och kunna arbeta långsiktigt,
säger Haris Kasumovic.
Han berättar att ett långsiktigt byggande av relationen till eleverna har lönat sig.
Under våren har det blivit fler samtal kring den enskilda elevens utveckling och diskussioner kring den egna makten att påverka utvecklingen. Det relationsbyggande som jag påbörjade för ett år sedan har börjat ge resultat.
Biträdande rektor Shirin Talabani på Steningehöjdens skola säger att hon under sitt första år, förutom att arbeta för att skapa goda relationer med vårdnadshavare och elever, varit mån om att bygga ett stabilt trygghetsteam. Hon leder teamet och är de som är där för att stötta eleverna. Bland annat ingår elevmentorer, fritidspersonal, socialpedagoger och kurator.
Nästa läsår kommer trygghetsteamet att arbeta med ett enskilt ämne en gång i månaden. Målet är att vi ska jobba mer förebyggande och fördjupa våra kunskaper inom olika ämnen, till exempel kriminalitet i skolålder.
Samtliga biträdande rektorer nämner att nästa steg under kommande läsår är att arbeta med studiero inne i klassrummen, bland annat genom tätare samarbete med ämneslärare.
Emelie Sahlin, biträdande rektor på S:t Olof säger att hon förutom tätare samarbete med ämneslärare kommer att utöka samarbetet med elevmentorerna för att tillsammans skapa trygga elevgrupper som når goda studieresultat.
På Ekillaskolan ser man även över schemaläggningen för att skapa mindre luckor och få en mer sammanhållen undervisningstid. Man har också satsat på att eleverna ska lära känna varandra som grupp för att skapa en tryggare stämning inne i klassrummen.
Vi har prövat att låta årskurs 7 lära känna varandra mer på djupet genom att åka iväg på ett endagsläger på en kursgård och umgås. Det bygger relationer mellan eleverna och vi har sett att det ger goda resultat. Vi kommer att fortsätta med en sådan träff i höst,
säger Hanif Azizi.
Att arbeta med trivsel, trygghet och studiero är inte en enskild process.
Arbetet är en viktig del i det mesta - allt från förändringsprocessen och rutiner till lektionsplanering och lektioner,
säger Mikael Larsson.
Några exempel på insatser som har gjort skillnad
- Nolltolerans mot allt fysiskt våld.
- Agerar och reagerar på stort som smått för att förhindra att något missas.
- Ökad närvaro av vuxna ute i korridorer och allmänna utrymmen i skolan.
- Fokus på att bygga relationer med elever och vårdnadshavare.
- Fördjupat samarbete med skolans personal, t ex ämneslärare.
- Anpassning av lokaler i samråd med eleverna för bättre sociala ytor.

Foto: Maskot bildbyrå