Publicerad:

”Vi vill ge så bra service som möjligt”

Resultaten av enkätundersökningen Insikt har släppts och visar att kommunens företagare är mer nöjda med våra upphandlingar än tidigare, från 62 till 68 på en 100-gradig skala. Vi ligger med detta resultat över snittet i Stockholms län. Bland annat är det bemötandet som företagarna tycker är bra.

Sveriges kommuner och regioner (SKR) som varje år gör en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning. En av delarna i undersökningen handlar om Nöjd Upphandling Index (NUI). Företag kommer i kontakt med vår upphandlingsenhet när det kan vara aktuellt att lämna in anbud för att vara med i en kommunal upphandling, alltså när vi köper varor och tjänster från privata företag.

-­ Det är glädjande att det går åt rätt håll och att företagen som svarat på enkäten är mer nöjda med kommunens upphandlingar. Men kommunens mål och vår ambition är att bli mycket bättre i vårt upphandlingsarbete och i dialogen med företag, så vi har ett fortfarande ett stort arbete framför oss, säger Daniel Lindqvist, kommundirektör.

Den andra delen i SKR:s undersökning gäller Nöjd Kund Index (NKI) som mäter hur företag bedömer hanteringen av bygglov, livsmedelskontroll, miljö- och hälsoskydd samt serveringstillstånd ligger vi på samma nivå som förra året, med index 76 av 100.

- Vi tackar alla som tagit sig tid att svara på enkäten. Svaren ger oss ett mycket bra underlag för hur vi ska förbättra oss ytterligare. Senaste året har vi utbildat personalen inom bemötande, vilket är något som är centralt för oss. Vi finns till för invånarna och företagen och vill ge dem så bra service som möjligt. Det är en förutsättning för att arbetsprocessen med deras ärenden ska bli så bra och smidig som möjligt. Det är något alla vinner på, säger Kaspar Fritz, avdelningschef på samhällsbyggnadskontoret.