Publicerad:

Invånare ger höga betyg till våra kultur- och fritidsanläggningar

I december genomförde vi en enkätundersökning där invånarna fick möjlighet att tycka till om kommunens kultur- och fritidsanläggningar. Resultatet visar att hela 91 procent av de svarande är nöjda med anläggningarna – men att det också finns förbättringsområden.

Fyra bilder på olika anläggningar inom kultur- och fritidsförvaltningen. Simhall, konsthall, ishall och bibliotek.

Hög nöjdhet och uppskattad service

På totalt 13 anläggningar fick besökare möjlighet att svara på frågor kring nöjdhet, service och utbud. Generellt sett är invånarna mycket nöjda, och många lyfter särskilt fram den goda servicen från personalen. Kommentarer som ”Jag känner mig alltid välkommen” och ”… personalens goda service och de tillgängliga priserna höjer livskvaliteten i Märsta” visar anläggningarnas betydelse för kommunen.

Större möjligheter att påverka än många tror

Ett tydligt resultat av enkäten är att många invånare inte känner till hur de kan påverka utbudet i anläggningarna. Vi kommer därför att arbeta för att göra informationen mer tillgänglig. Visste du till exempel att biblioteket köper in böcker utifrån besökarnas önskemål eller att kulturskolans elevförening påverkar vilka aktiviteter som erbjuds?

Invånarnas synpunkter leder till utveckling

Enkäten gav också värdefulla förslag på förbättringar, vilket blir en viktig del av den fortsatta utvecklingen. Så här säger Theresia Bergmark, verksamhetsutvecklare vid kultur- och fritidsförvaltningen:

Dessa kommentarer blir en del av planeringen som sker i de olika verksamheterna och beaktas när utveckling ska ske.

Ett exempel på en önskad förändring är att kulturskolan ska vara mer närvarande där barnen finns. Därför planeras nu satsningar på öppen verksamhet, fler lovkurser och samarbeten med skolor.

Vi tackar alla som deltog i enkäten och ser fram emot att fortsätta utveckla våra anläggningar i dialog med er invånare!