Publicerad:

Markundersökningar för att bygga ut tågtrafiken

Under vecka 7 påbörjas ett arbete med att undersöka marken längs med järnvägen i vår kommun. Du kommer därför kunna se borrbandvagnar i området. Borrbandvagnarna ger ifrån sig surrande och brummande ljud, ungefär som trafikljud och ibland kan slagljud förekomma. Undersökningen är ett led i Trafikverkets förstudier inför utbyggnaden av Ostkustbanan.

Foto av tåg som kör genom landskap.

Foto: Rosie Alm

För att öka kapaciteten, tillgängligheten och hållbarheten på Ostkustbanan mellan Uppsala och Stockholm, planerar Trafikverket för ytterligare två spår, cirka 23 km, som ska byggas från Uppsala. Inför utbyggnaden av järnvägen i projektet Fyra spår Uppsala, undersöks nu marken i Sigtuna kommun, sträckan Uppsala-Arlanda. Uppdragsgivare är Trafikverket och kommer under våren att utföras av konsultföretaget WSP.

Provtagning av marken

Inför den planerade utbyggnaden av järnvägen tas prover för att undersöka markens egenskaper, grundvattennivåer och om det finns föroreningar eller ämnen som kan utgöra miljörisker. Undersökningarna görs för att samla in information som behövs för att kunna planera och genomföra en järnvägsutbyggnad på ett säkert och hållbart sätt. Tidigare markundersökningar har pågått under hösten och nu har turen kommit till Sigtuna kommun.

Borrningsarbete vid Myrbacken

Under vecka 7 börjar borrningarna i Sigtuna kommun och först ut är Myrbacken, där Ostkustbanan möter Arlandabanan. Arbetet planeras pågå under två veckor för att sedan fortsätta längs med den planerade tågsträckan i de norra delarna av kommunen. Under arbetet kommer du att kunna se borrbandvagnar i området. Markägare som är direkt berörda av arbetet har fått separat information och tågtrafiken påverkas inte av arbetet.

Buller kan förekomma

För markundersökningarna används oftast en borrbandvagn som trycker eller borrar ner
stänger i marken. Det kan orsaka ett surrande, brummande och ibland slagljud.
Ljudnivån kan jämföras med trafikljud. Arbetet kommer att pågå både dag- och nattetid i direkt anslutning till järnvägen. För att nå undersökningsplatserna används i första hand befintliga vägar.

Läs mer om Fyra spår Uppsala på Trafikverkets sida. Länk till annan webbplats.