Publicerad:

Kompetenshöjning för att öka barns delaktighet och inflytande

De kommunala förskolorna har blivit beviljade EU-medel för ett långsiktigt utvecklingsarbete som ska pågå under tre år och inkluderar alla nivåer inom förskolan, från pedagog till förvaltningsledning och politiker. Startskottet är ett studiebesök med föreläsningar i Reggio Emilia i Italien.

Tre kvinnor står framför en monter med lerfigurer. I bakgrunden stora glasfönster ut mot en grön gård. Tegelmur i bakgrunden.

Rektorer Sylwia Szulik, Jennie Björk och Jenny Karlsson inne på Loris Malaguzzi International Centre, Reggio Children.

Att främja olika uttryckssätt, lyssna, reflektera och utforska är grunden i våra kommunala förskolor. Alla barn ska känna att de får ta plats och göra sin röst hörd. Förskolornas pedagogik är inspirerad av Reggio Emilia som har sina rötter i den lilla italienska byn med just namnet Reggio Emilia. Det var här som tankarna om att skapa fritt tänkande samhällsmedborgare växte fram efter andra världskriget.

I våra förskolor utgår vi från barnens delaktighet och att de ska bli lyssnade på. Vi har ett utforskande förhållningssätt där barnens frågor leder till inriktning i lärandet, det vill säga att de tillsammans med pedagogerna tar reda på hur saker och ting förhåller sig utifrån sina egna frågor, säger Gunilla Bränn, verksamhetschef förskolor.

De EU-medel som kommunala förskolor nu har blivit beviljade hos Erasmus ska användas för ett långsiktigt utvecklingsarbete som bland annat involverar utbyte med Reggio Emilia i Italien. Utvecklingsarbetet kommer att pågå från och med 2024/25 till 2027.

Vi är väldigt tacksamma över att vi har fått medel från Erasmus. Tack vare dem kan vi ytterligare höja kompetensen och kvaliteten i våra kommunala förskolor, säger Gunilla Bränn.

Utbildning och kompetenshöjning kommer att ske i två olika spår, ett spår för pedagoger och ett för ledning och beslutsfattare.

Våra pedagoger kommer bland annat få gå en utbildning som omfattar nio heldagar och som avslutas med ett utbyte om en femdagars seminarieresa till staden Reggio Emilia.

I det andra spåret kommer utbyte att ske genom två studieresor för ledare, politiker och tjänstemän som arbetar med de kommunala förskolorna i Reggio Emilia. Den första resan sker nu under november.

Det är viktigt att beslutsfattare i vår kommun förstår vårt pedagogiska arbete för att kunna ge de bästa förutsättningarna för vår fortsatta utveckling i förskolorna. I slutändan är det barnen som det kommer till gagn genom att pedagoger får kompetensutveckling, säger Gunilla Bränn.

Mål för utvecklingsarbetet

Här de mål som ligger till grund för ansökan om EU-bidrag hos Erasmus och även för det utvecklingsarbete som ska ske.

Öka barns delaktighet och inflytande
Att öka medvetenheten hos pedagogerna för innebörden av målområdet och därigenom i högre grad skapa en utbildning där varje barn får förutsättningar för delaktighet och inflytande. Att på djupet undersöka vad delaktighet och inflytande för barnen innebär och på vilket sätt barn blir aktörer i sitt eget lärande.

Barnen får vara i estetiska lärprocesser genom goda och tillgängliga lärmiljöer
Att öka kunskapen och kompetensen hos pedagogerna för “100 språklighet” och därigenom i högre grad erbjuda en utbildning där varje barn får möjlighet att möta en mångfald av uttryckssätt och material för skapande och för att kunna göra sin röst hörd. Att på djupet undersöka vad goda lärmiljöer för barnen innebär ur ett 100-språkligt och multimodalt perspektiv.

Långsiktigt arbete med hållbarhet utifrån ett socialt perspektiv där fokus ligger på interkulturalitet
Att öka medvetenheten och förståelsen hos pedagogerna för innebörden av begreppet interkulturalitet. Därigenom i högre grad skapa en utbildning där varje barn får förutsättningar att utveckla empati, solidaritet, respekt för olikhet samt ett intresse för hållbarhet.

Detta är Reggio Emilia

I Sigtuna kommuns förskolor är arbetssättet inspirerat av Reggio Emilias filosofi. Reggio Emilias filosofi är spridd i hela världen.

  • Reggio Emilias pedagogiska filosofi är ett ställningstagande för att förskolan ska vara en demokratisk praktik för såväl barn som för samhället runtomkring.
  • Efter andra världskriget ville man i Reggio Emilia försöka ”vaccinera” varje ny generation mot alla former av antidemokratiska rörelser genom att börja med barnen och utbilda barnen och stärka barnens demokratiska röst.
  • I Reggio Emilia ses barn som kompetenta och viktiga samhällsmedborgare, väl värda att lyssna på.
  • Lyssnande, dokumentation och reflektion är några av denna pedagogiska filosofis kännetecken, liksom att se på olikhet som ett viktigt värde.
  • Reggio Emilias pedagogiska filosofi, ett förhållningssätt för att nå intentionerna i förskolans läroplan.

Läs mer om Reggio Emilias filosofi
De 100 språken – barnens alla uttryckssätt
Reggio Children Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Erasmus
Erasmusprogrammet är ett internationellt samarbete inom utbildning, ungdom och idrott. Erasmus är en förkortning för European Region Action Scheme for the Mobility of University Students.