Publicerad:

Med nyckelfri hemtjänst ökar din trygghet

Nu ökar Sigtuna kommun tryggheten och förbättrar servicen för dig som har behov av hjälp i hemmet. Nyckelfri hemtjänst innebär att vi monterar ett digitalt lås på insidan av din dörr. Du kan fortsätta använda dina nycklar som vanligt.

Under våren börjar vi montering av digitala lås hos invånare i kommunen med behov av hjälp i hemmet. På det sättet minskas hanteringen av nycklar vilket ökar tryggheten för dig med hemtjänst och för fastighetsägaren. Minskad nyckelhantering innebär färre och kortare transportresor för hemtjänsten och larminsatsgruppen. 

Genom införande av nyckelfri hemtjänst är målet att tryggheten för dig som är i behov av hemtjänst ökar, kvaliteten i utförandet stärks och att planeringen för hemtjänstutförarna blir mindre sårbar, säger Elisabeth Rågård, kvalitetschef på äldre- och omsorgsförvaltningen.

Hög säkerhet

Behöriga anställda är de enda som kan komma in med de nya digitala låsen. Hemtjänstpersonalen låser upp med hjälp av en mobiltelefon. Det fungerar bara när de befinner sig i närheten av dörren som behöver låsas upp. Alla besök av hemtjänsten registreras.

De nya låsen kommer användas av medarbetare inom hemtjänst, nattpatrullen och larminsatsgruppen. Den nyckelfria lösningen som Sigtuna kommun har valt är välbeprövad och används redan i ett 130-tal kommuner. 

Information om nyckelfri hemtjänst.

Hemtjänstpersonal dammsuger hos äldre kvinna.

Fotograf: Plattform/Johnér.