Publicerad:

UF-företag inspirerade kommunens näringsliv

Idag var det näringslivslunch på Kulturlänken i Märsta. På plats fanns 13 unga entreprenörer från Arlandagymnasiet, som fick ge säljande ”hisspitchar” om sina produkter från scen. Hållbarhet och smarta lösningar på vardagsbehov, som att uppmuntra till att bära reflexer, var i fokus.

På Arlandagymnasiet är Ung Företagsamhet (UF) en del av utbildningen för de som läser andra året på något av gymnasiets ekonomiprogram eller handels- och administrationsprogrammet. Det går ut på att under ett år starta, driva och avveckla ett företag.

Under torsdagens näringslivslunch var fem av Arlandagymnasiets nuvarande UF-företagare på plats. Blixt UF, Smyckenby.sw UF, ReCap UF, Aion UF och Lazy Cookie UF. Och deras produkter bestod av snygga och praktiska accessoarer i reflex, billiga och hållbara smycken, stilrena truckerkepsar med inslag av reflex, gamla och trasiga smycken som fått nytt liv och ny design och ekologisk kakdeg för den late.

Hisspitchar på scen

Under några minuter fick varje företag presentera sig själva och sin produkt på scen och förklara vad som gör just deras produkt unik och värd att köpa (så kallad hisspitch, som kommer från tanken på att du ska hinna sälja in dig själv, en produkt eller en idé, på den korta tiden du står i en hiss med någon).

Kommunstyrelsens ordförande Olov Holst (M) lovordade de ungas företagsamhet:

Det är ni som är framtiden i det här landet, inte jag.

Han listade också tre egenskaper som unga entreprenörer har som vi äldre saknar:

  1. Energi och drivkraft.
  2. Envishet och vinnarskalle.
  3. Mod.

Vad är då svårast med att driva ett UF-företag? Ellen Hedlund, VD för Blixt UF, som säljer accessoarer med reflexdetaljer, har svaret:

Bokföring och marknadsföring. Det är svårt att nå ut till kunder och svårt att veta vem man ska vända sig till.

Förutom hisspicharna från UF-företagen tackades Mathias Forsberg av som näringslivschef i Sigtuna kommun. Vår nya näringslivschef från och med slutet av maj, Annika Bröms, fick också tillfälle att kort presentera sig.

Affärstorget med Sigtuna kommun

Företagarna fick också lyssna på presentationen av en färsk näringslivsanalys från Sigtuna kommun. De fick även förhandsinformation om en aktivitet den 5 maj som Affärstorget har tillsammans med Sigtuna kommun på Scandinavian XPO. Mera information om det evenemanget kommer längre fram i vår.

Unga företagare på scen med kommunens näringslivschef

Alla UF-företag fick presentera sig själva och sin produkt för de företagen som var på plats på kommunens näringslivslunch. Foto: Sigtuna kommun