Publicerad:
Från noll och ingenting till en framgångsrik läskultur
Från att ha förlorat sitt bibliotek i samband med ett mögelangrepp och då fick slänga alla böcker, har Råbergsskolan byggt upp ett bibliotek från grunden. Med lite pengar och stort engagemang har skolan lyckats etablera en läskultur där det nya biblioteket är navet.
‑ Jag brinner för böcker! Det har jag alltid gjort, säger rektor Bruna Kulich. När jag undervisade tog jag alltid med mig eleverna till bibliotek eller beställde hem böcker, jag gjorde allt för att främja en läskultur.
När Råbergsskolan började bygga upp en boksamling testade de olika platser för var böckerna skulle få bästa exponering och vara lättillgängliga. Det som såg bra ut på pappret fungerade inte alltid lika bra i verkligheten.
‑ Först provade vi att ha biblioteket i ett allrum. Men det blev mer en genomfartsled och böckerna sågs som en del i inredningen, det var väldigt få som lånade böcker. På den tiden hade vi heller inte kontroll på vilka böcker vi hade. Vi provade även att ha en biblioteksvägg samt att ha biblioteket en trappa upp. Till slut landade vi i att ha det i ett halvrunt lite udda rum med läktare. Det blev succé! Rummet är inrett med kuddar, det är tyst och lugnt och inbjuder till läsning, säger Bruna.
När man väl hade valt lokal började arbetet med att etablera ett riktigt bibliotek. Ett dedikerat arbetslag köpte in böcker och började långsamt bygga upp biblioteket från grunden. Allt skulle bli som ett riktigt bibliotek och experthjälp togs in för att på korrekt vis katalogisera och registrera alla böcker.
Till terminsstarten nu i höst började Råbersskolans första riktiga bibliotekarie. Förutom att hjälpa eleverna kommer hon att finnas som stöd till pedagogerna och beställa böcker som kan användas i undervisningen.
Läsning och tid i biblioteket har blivit en naturlig del skoldagen. Biblioteket har många böcker speciellt anpassade för nyanlända elever, allt för att underlätta språkutvecklingen.
‑ När det gäller läsning och vårt bibliotek är jag mycket bestämd, alla klasser ska ha ett till två egna pass i veckan i biblioteket. Något som både lärare och elever uppskattar. Här får de chans att i lugn och ro ha högläsning, tyst läsning eller bara gå runt och välja böcker att låna hem.