- Start
- / Näringsliv och arbete
- / Tillstånd, regler och tillsyn
- / Tobak
- / Försäljning av tobak
Försäljning av tobak
Nya regler gäller för dig som tobaksförsäljare. Nu måste du ansöka om tillstånd hos kommunen för att få fortsätta, eller börja, sälja tobak.
Innehåll på denna sida
Vilka nya regler gäller?
Ny lag om tobaksfria nikotinprodukter
Den 21 juni 2022 beslutade riksdagen om en ny lag för tobaksfria nikotinprodukter. Lagen träder i kraft den 1 augusti 2022.
Lagen innebär att det införs en 18-årsgräns för köp av vitt snus och krav på att försäljningsstället kontrollerar köparens ålder. På försäljningsstället ska det även finnas tydlig information om förbudet mot att sälja tobaksfria nikotinprodukter till den som inte har fyllt 18 år.
Bakgrund till lagen är att regeringen vill stärka skyddet för barn och unga för produkter som kan vara beroendeframkallande. Sådant som redan är lagreglerat idag, som e-cigaretter, omfattas inte av den nya lagen.
Anmälningsplikt
Försäljning av tobaksfria nikotinprodukter, det vill säga vitt snus, måste anmälas till Sigtuna kommun senast den 1 augusti. Anmälningsblankett samt förslag på mall för egenkontrollprogram skickas ut till alla som har tillstånd för tobaksförsäljning i Sigtuna kommun. För mer information ta kontakt med kommunens tillståndshandläggare via kontaktcenter.
Sedan 2019 gäller tobakslagen som heter "Lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter" Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. . Lagen innebär att den som vill sälja tobak måste ansöka om tillstånd. Du som redan har anmält tobaksförsäljning får fortsätta din försäljning, men måste senast den 31 oktober 2019 ansöka om tillstånd. När du ansöker ska du även lämna in ett egenkontrollprogram.
Kravet på tillstånd gäller endast tobak. För att sälja e-cigaretter och påfyllningsbehållare räcker det fortfarande med att göra en anmälan till kommunen. Se under rubriken Folköl och e-cigaretter.
Hur behandlar kommunen ansökan?
Kommunen kommer att granska om den som söker tillstånd är lämplig. Då kontrolleras bland annat ekonomisk skötsamhet och eventuell tidigare brottslighet. Kommunen kan hämta information från andra myndigheter som exempelvis Polisen, Skatteverket och Kronofogden.
Till ansökan ska följande bilagor bifogas:
- Registreringsbevis/ändringsbevis för bolag (inte äldre än tre månader)
- Utdrag ur aktiebok med uppgifter om aktiefördelning (endast aktiebolag)
- Handling från Bolagsverket som visar vilka bolag och föreningar du ingår/har ingått i de senaste fem åren (nuvarande och avslutade uppdrag)
Fler handlingar kan komma att efterfrågas.
Vad kostar det?
Vid ansökan enligt tobakslagen tar kommunen ut en avgift. Avgiften varierar beroende på ärendetyp. Avgiften avser handläggningen av ärendet och betalas inte tillbaka om sökanden får avslag på ansökan eller om sökanden väljer att dra tillbaka ansökan. Observera att handläggningen påbörjas först när avgiften är betald.
Inbetalning sker till PlusGiro 101357-2. Märk din betalning med "3112 8200 2671 Akt 998, tillstånd tobak, namn (sökandes/sökandebolagets namn)".
Mejla kopia av kvitto för inbetalningen till tillståndshandläggaren.
Typ av ansökan | Avgift |
---|---|
Ansökan om försäljningstillstånd | |
Detaljhandel | 8 000 kr |
Partihandel | 9 000 |
Ägarändring vid försäljningstillstånd | |
Detaljhandel | |
≥50% ägande/styrelseändring | 8 000 |
<49% ägande/styrelseändring | 6 000 |
Partihandel | |
≥50% ägande/styrelse-ändring | 9 000 |
<49% ägande/styrelse-ändring | 7 000 |
Tillsynsavgift | |
Detaljhandel | 6 000 |
Partihandel | 7 000 |
Elektroniska cigaretter | 1 500 |
Ansök om tillstånd
Du ansöker om försäljningstillstånd för tobak genom att fylla i blanketten nedan. Aktuella avgifter hittar du här.
Hjälpte informationen på denna sida dig?
Meddela fel på sidan