Petersen och Macdonald

För sommarutställningen 2022 visar ValstaKonst delar av fotograferna Anders Petersens (f. 1944) och Monika Macdonalds (f. 1969) olika bildsviter.
Petersen kommer att visa delar av sin bildsvit From Back Home, och Macdonald delar av sina olika bildsviter Inner Ambush, In Absence och Hulls. I denna utställning möts de båda vännerna och fotograferna i ett spännande samtal kring fotografiets förmåga att vara en brygga mellan människor, mellan fotograf och motiv.

Bild från Petersens fotoserie From Back Home / Bild från Macdonalds fotoserie Hulls. Foto: Monica Macdonald

Anders Petersen anses vara en av Sveriges internationellt mest berömda fotografer, och hans bildsvit From Back Home skapades under tidigt 2000-tal och är en av de starkaste fotografiska berättelser som gjorts om ett Sverige fjärran från storstaden. Denna fotoserie gjorde Petersen tillsammans med J H Engström, båda från Värmland, men i denna version visar vi Petersens serie i ett samtal med Macdonald.

Fotoserien From Back Home kulminerar i en upplevelse av händelser och människor, i ett starkt möte med det värmländska landskapet. Men också i ett möte med Petersens tonårstid, då han är uppvuxen i Karlstad. Vi får som besökare uppleva motiv och individer som vi känner igen från vår egen vardag.

"Mellan Klarälven och kastanjen på Ekallén finns små hårda minnen av vemod och ensamhet. Men också ett stråk av varm förtrolighet som sträcker sig ända upp till Älgsjövallen med sina huldror och nyfikna älgar. Jag bär en kamera i handen och mellan lövverket fotograferar jag mina gamla drömmar. Det gör mina minnen oförstörbara, därför att de inte slutar i sig själva. De flesta bilderna är fotograferade i Värmland 2008, men en del är tagna redan på 1990-talet." - Anders Petersen

Petersen utbildade sig vid Christer Strömholms fotoskola mellan 1966-68, och vid Dramatiska Institutet 1973-74. Han slog igenom hos en bredare publik i samband med att hans första bok ”Café Lehmitz” publicerades 1978 i Tyskland. Vars innehåll dokumenterade baren med samma namn i Hamburg.
Anders Petersen är uppmärksammad internationellt, bland annat genom att ha gjort skivomslag för Tom Waits album Rain Dogs från 1985. Han fick sommaren 2019 hela Liljevalchs till sitt förfogande - den största utställning en fotograf någonsin fått i Sverige.

Petersen har producerat över 30 böcker, och 2003 fick han utmärkelsen som årets fotograf av den Internationella fotofestivalen i Arles, och boken From Back Home blev tilldelad ”The Arles Contemporary Book Award for 2009”, och samma år visades utställningen From Back Home på Värmlands Museum. Petersen har det senaste åren visats i Paris, Moskva, Dubai och New York City.

Monika Macdonald studerar ofta måleri, film, dans, som exempelvis inför skapandet av hennes bok Hulls, där hon studerade allt från Rembrandt till Francis Bacon. Det är därifrån Macdonalds måleriska bilder tog form i boken Hulls som skildrar mannen i ett trevande försök till att hitta olika sätt att uttrycka sig. I boken porträtteras mannen i iscensatta sekvenser där Macdonald försöker att skildra människans avskalade tillstånd, bortom gränssättningar.

Macdonald har utforskat liknande tema även i hennes första bok In Absence, där Macdonald porträtterar sig själv och andra kvinnor som befinner sig i ett privat och intimt sökande efter sin egen identitet, men det är också ett eget sökande efter hennes egen identitet.

Det nya projektet Inner Ambush följer inget tema eller serie, fotografierna är fristående. Arbetet är mer filmiskt, mer tillåtande där Macdonald också blir mer utlämnad åt betraktaren. Hon blandar mediokra, banala, och privata fotografier från sitt arkiv av 20 år gamla negativ, med nytagna bilder, digitalt, analogt, färg och svartvitt. Macdonald söker någon form av skydd i, och från bilderna, där hennes fantasi och påstådda minnen får plats, i ett gränsland mellan frihet och ensamhet.

Några nya bilder från serien finns med i utställningen.

”Jag älskar romantik och melankolisk musik. Jag bottnar där. Det är där jag hittar känslan som jag tar med mig när jag fotograferar. Att leva med sig själv i en evighet är en svindlande känsla och att i små ögonblick känna just den evigheten då man också vet att allt är förgängligt, det är där jag kan skapa något, tillsammans med någon jag fotograferar. Det kan vara en obehaglig plats, eller fylld av lust, och ofta ger det mig en känsla av avsked när jag fotograferar. Det är nog därför jag arbetar ganska mycket med någon form av serie, för att det inte ska ta slut.

Jag tänker inte så mycket på fotografi när jag skapar mina bilder. Det är nog bara en bild som råkar vara ett fotografi. Det som betyder något för mig är den spänning och den andäktiga känslan man får när man vet att ett fotografi inte bara är ett fotografi. Det blir istället något som är högst personligt. Där det blir mitt allt. Där jag är med, mitt i, och där jag får dela det där ögonblicket med den jag fotograferar. Jag blir lätt besatt av en bild eller en idé och jag kan arbeta på en och samma bild i flera månader, ibland år, under vägen fram till en bok.

Jag tar inte med mig kameran i det vardagliga livet. Kameran använder jag bara för att skapa mina bilder. Däremot skissar jag mycket på olika idéer som kommer till mig i stunden. Därför har jag alltid en skissbok med mig som jag senare kanske kan använda i något sammanhang.”
– Monika Macdonald

Monika Macdonald har fotograferat sedan 1995 efter att då ha studerat vid Kulturamas fotolinje. Macdonald arbetade redaktionellt under de första åren. Därefter befann hon sig i London mellan 2000 - 2007 innan hon flyttade tillbaka till Stockholm. Efter 2010 började Macdonald så smått att fotografera igen efter ett långt uppehåll och det var då hon började arbeta med fotografiska projekt.

År 2016 gavs In Absence ut som bok och samma år hade Macdonald sin första stora separata utställning på Fotografiska i Stockholm och senare Galerie VU’ i Paris.

Utställningen pågår på ValstaKonst mellan 18:e juni till 4:e september 2022.