- Start
- / Kultur och fritid
- / Föreningar, föreningsliv
- / Föreningsbidrag
- / Föreningsbidrag inom vård och omsorg
Föreningsbidrag inom vård och omsorg
Pensionärsföreningar och ideella föreningar som är registrerade i kommunens föreningsregister kan söka bidrag för sin verksamhet. Verksamheten ska främja Sigtuna kommuns föreningsliv och komplettera vård- och omsorgsnämndens uppdrag.
Registrering av ny förening
Föreningar som är registrerade i kommunens föreningsregister kan ta del av subventioner och förmåner. Det kan exempelvis vara reducerad hyresavgift vid förhyrning av kommunens lokaler och ansöka om föreningsbidrag.
Vill din förening ansöka om att bli registrerad i Sigtuna kommun? Skicka ett mejl till kulturochfritid@sigtuna.se med information om vilken förening det gäller och kontaktperson.
Ansök om bidrag
Pensionärsföreningar och ideella föreningar som kompletterar vård- och omsorgsnämndens arbete kan ansöka om föreningsbidrag via e-tjänsten för bidragsansökan.

Fullmakt
För behörighet till e-tjänsten krävs en fullmakt. Föreningen utser en eller flera personer som ansvarar för föreningens bidragsansökningar och kontaktuppgifter. Samtliga personer måste lämna in en fullmakt. Fullmakt rekvireras från kultur- och fritidsförvaltningen via e-post kulturochfritid@sigtuna.se.
E-tjänst bidragsansökan
Bidragsansökningar - pensionärsföreningar och ideella föreningar Länk till annan webbplats.
Ansökan
Ansökan görs via e-tjänst från den 22 september till och med den 20 oktober 2025.
Ansökan ska innehålla
- uppgifter om den sökande organisationen – huvudverksamhet, antal betalande medlemmar etcetera
- föregående års verksamhetsberättelse med ekonomisk redovisning
- undertecknad revisionsberättelse
- undertecknat protokoll från årsmöte.
Vad händer efter att ansökan har skickats in?
När er ansökan har inkommit registreras ärendet och fördelas till handläggare. Om vi behöver kompletteringar kontaktar handläggaren dig. När ansökan är komplett sker en bedömning utifrån kraven i föreningsriktlinjerna. Vård- och omsorgsnämnden fattar beslut om fördelning av bidraget den 20 november 2025.
När beslut om fördelning är godkänd skickas information till den adress som angetts i ansökan. Bidraget betalas ut till föreningens angivna kontonummer.
Uppföljning av bidrag
- Uppföljning av utbetalda föreningsbidrag görs nästföljande år. De föreningar som har tilldelats föreningsstöd ska årligen återredovisa till nämnden hur de nyttjat bidraget. En förteckning över gjorda aktiviteter och insatser med tillhörande kostnader ska ingå i återredovisningen. Underlag för kostnaderna ska redovisas och skickas in senast i samband med verksamhetsårets avslut.
Föreningen redovisar beviljat bidrag i Sigtuna kommuns e-tjänst.
- Vård- och omsorgsförvaltningen följer upp beviljade bidrag genom besök i verksamheten och genom att begära in uppgifter för att granska föreningens ekonomi och verksamhetsinnehåll. Uppföljning kan göras löpande, slumpmässigt eller på förekommen anledning.
För mer information om vård- och omsorgsnämnden riktlinje för föreningsbidrag via e-post kontaktcenter@sigtuna.se
Hjälpte informationen på denna sida dig?
Meddela fel på sidan