Hur kan jag hjälpa till?

Det är fantastiskt att se engagemanget och välviljan från så många som vill hjälpa, men i dagsläget har kommunen inte möjlighet att samordna insamlingar eller göra de kvalitetsgranskningar som krävs för att privata boenden ska kunna förmedlas via kommunen.

Bild på händer som håller en familj urklippt från papper

Ge stöd till etablerade organisationer

Efter Rysslands invasion av Ukraina råder nu akuta behov av humanitära insatser och i Sverige har många organisationer startat särskilda insamlingar till stöd. Vi uppmuntrar invånare att ge gåvor och stöd till etablerade organisationer som har kapacitet och förmåga att agera i och omkring Ukraina. Giva Sverige är branschorganisationen för tryggt givande.

Giva Sverige listar de organisationer som är aktiva i Ukraina Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Engagera dig i en frivilligorganisation

Du kan också engagera dig i en frivilligorganisation.

Läs mer om frivilligorganisationer och hur du kan engagera dig här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.